Julmat

Idag var det dags för lite julmat med lite släktingar, vi var som vanligt bjudna på det årliga julbordet hos min farbror, så jag är proppmätt :)
Nu är jag o Wilmer hemma igen, Theo o Filippa skjutsade jag tidigare från julbordet... Wilmer har redan somnat, han vaknade tidigt och är förkyld, så nu ligger han bredvid o snarkar, jag har just kollat klart på Så mycket bättre och nu började just Avatar, men jag är så trött, har jobbat idag, så jag funderar på att sova, orkar nog inte kolla hela filmen och så går den på fyran, så snart avbräck för reklam o nyheter....
Hoppas ni har en trevlig kväll :)



Gokväll

Ledig dag idag, har pluggat och hade Ellie här idag. Vi har gått prommis i den friska luften. Nu kväll och mörkt så det blir till att ta kväller :)
 
 
 
 

Tack

.... till bästa mamman och pappan som finns på denna jord ♥ Tack för idag !
 

Julklappshopping

Idag har det blivit lite julklappar inhandlat :) åkte med mamma o pappa i morse till Uppsala, mysigt att gå där i stan o strosa.... Blev lite julklappar, så skönt att ha börjat :) 
Nu sitter vi i bilen på väg hem, vi är alla trötta :P 


Ha en soft kväll :)

Inventeringsdag

Idag har jag jobbat på Beijer och vi har inventerat hela dagen. Känns i huvudet nu, men det har gått bra och dagen har gått fort. 
Sitter och varvar ner, ska måla naglarna och få Wilmer i säng, blev ju tidigt i morse.... men jag är ledig resten av veckan, men jobbar lördag som vanligt :)
 
Ha en trevlig kväll :) See you!
 
 

KS

Idag var vi på studiebesök till Karolinska sjukhuset, halva klassen var dit och halva var till Huddinge sjukhus. När vi kom dit gick vi först en runda kring området, vi var in på Astrid Lindgrens, sen vidare in på Radiumhemmet, där var det tufft att gå in, kändes redan i entrén, sen kollade vi var förlossningen och neurologen låg. Inne på sjukhuset sen så fick vi se hur sekreterarna jobbade på akuten och vi fick rundvandring på akuten, en spännande dag. När vi var klara där gick några o käkade lunch och jag o två klasskompisar tog bussen till city, där gick vi åt varsitt håll, jag stegade såklart mot Indiska, men först en lunch på Hötorgshallen för mej :) ....blev några småsaker inhandlat till kommande julbaksdag hos Bästis, inte allt från indiska om ni Pinglor undrar.

I like ! Önskar att det var skåpet som kostade 25 spänn 😇

Glögg

Lördagen bestod av jobb och glöggparty, vi var ute i grillhuset långt in på kvällen, sen var det gott att komma in i värmen och vi kollade på Så mycket bättre, det var min lördag ! 
Nu är jag hos syrran som bakar lussebullar, sen blir det middag med barnen, mys :)



Hoppas ni haft en mysig helg :)

HLR

Igår hade vi sista dagen med anatomi :( det var en nyttig dag med HLR och vi fick träna hjärtkomprissioner på en docka och det var kämpigt, 2x2 minuter med 100 tryck/minut, känns i armarna idag kan jag lova :P Vi tackade av våran bästa fröken Christina som var hos oss sista gången, känns lite tomt nu....


Skoldag

.... efter två lediga dagar.... sitter o har just fått i mej frulle, snart dags att köra mot skolan. Idag har vi kommunikations- och informationshantering, väldigt nyttig kurs, då vi lärt oss så mycket och även pratat
inför klassen :) 
I morgon har vi sista anatomilektionen, trist, för det är den bästa kursen. I morgon får vi inte vara borta,
för då är det hlr, hjärt- och lungräddning, det ska bli nyttigt att lära sig.
Hoppas ni alla får en bra dag, tjingeling so long :)
 
Kunde inte låta bli att köpa den här fina ljusstaken, från Blomsterlandet
 

Min duktiga Wilmer

Idag var vi med Wilmer på utvecklingsamtal på skolan och som vanligt är han duktig o go skolkille :) så roligt att höra. Han visade upp denna fina om rymden som han gjort själv ❤
Fin kille ❤

Läste ett recepttips, låter gott

Chiligryta á la Jennie

6-8 portioner
 

800g nötfärs av benfri bringa eller högrev

100g rökigt bacon

1 stor gul lök

4 vitlöksklyftor

2-3 röda chili, beroende på styrka

1 morot

1 röd paprika

1 sats chilikryddpasta, se recept nedan

1 msk mörkt muscovadosocker

4 msk tomatpuré

2 msk starkt bryggkaffe

2 dl oxbuljong

50 cl mörkt öl, ex. stout

400g krossade tomater

2,5 dl kidneybönor

2,5 dl stora vita bönor

1 lime, saften

salt och svartpeppar

 

till servering:

gräddfil

färsk koriander

bröd

 

tillredning

Skär bacon i mindre bitar. Skala alla grönsaker och finhacka alltsammans. Bryn färs, bacon, grönsaker och chilikryddpastan på medelhög värme i 15 minuter. Tillsätt socker, tomatpuré, kaffe, oxbuljong, öl och krossade tomater. Låt grytan koka upp och lägg sedan på ett lock. Sänk värmen och låt chilin sjuda på svag värme i 3 timmar. Skölj bönorna och vänd ned de i grytan. Sjud i ytterligare 20 minuter. Smaka av med limesaft, salt och peppar och servera tillsammans med gräddfil, en färsk koriander och ett gott bröd. 

 

Chilikryddpasta: 1 msk torkad oregano, 1 tsk torkad timjan, 1 msk spiskummin, 1 msk paprikapulver, 1 tsk rökt paprikapulver, 2 tsk kakao. 2 tsk kanel, 1 tsk malen koriander, 4 msk olivolja

Blanda ihop alla kryddor med olivolja i en mortel till en kryddpasta. Klart!

 
 

Barfota

Nytt halsband från Barfota :)

Från Mellan Himmel&Hav

Wilmer

I lördags åkte Wilmer in till Stockholm med moster. De skulle gå på museum och hamnade på slottets skattkammare. De hade en rolig dag. Här kommer lite bilder....
 

Lördagen

Så ligger man här i soffan o väntar in Så mycket bättre på tv, har kollat på tidigare repriser på datorn.... Skulle ha jobbat idag men mådde inget bra inatt o i morse, så när syrran varit hit o hämtat Wilmer, de var till stan på museum idag, då somnade jag om och vaknade av telefonen kl halv ett, inte likt mej. Fick i mej macka o te o sen kände jag mej bättre, förutom huvudvärken, men nu har jag varit till Apoteket så nu känns huvudet bättre. I morrn blir en dag som bara kommer bestå av lugn o inga måsten, härligt för
både mej o Wilmer ! 

 
 
Hoppas ni har en trevlig kväll :)

Årets första

.... julklapp inhandlad :)
 
.... och årets första julskiva, underbar, lyssnar på den just nu :)
 
 

♥♥♥

Ska väl inte trassla till det mer än nödvändigt men vill ändå tala om att Tess är det största som hänt mej, den goaste lilla människa jag mött i mitt liv. Själv är jag den där killen som alla hört talas om men få träffat. Micke e namnet, har alltid trivts med livet och nu är det bättre än någonsin, hoppas vi ses:-)
 

Wilmer

Nu är wilmer här igen och här är han i morse på väg till skolan i ny jacka och nya skor :)
 

Blev ledig

Vi skulle haft data o kommunikation på schemat idag, men den blev flyttad så vi blev lediga idag. 
När jag hade skjutsat Wilmer till skolan i morse åkte jag o hämtade Ellie så hon gör mej sällskap idag.
Sen ska vi gå på en härlig långprommis, men först lite dusch och så ska det bli plugga idag oxå, har ett par inlämningsuppgifter som ska in. Vi hade ett tungt stort prov igår, i medicinsk terminologi, det var tufft men gick ok, nöjd om jag blir godkänd :) Nu har vi inget mer stort prov i det och det är bara den här
terminen vi läser den kursen :P
 
 

Theodore

Grattis på namnsdagen idag :)

Babben

Oj, vad hennes show var rolig, vi o resten av publiken skrattade hela tiden! Mitt tips: Se den !

Vi fick ju inte foto under showen, men ni vet ju alla hur hon ser ut :)

Biltema

.... har kommit till stan :) igår var smygöppning med vip inbjudan och vi var där, fin stor butik :)


Vad hände?

Imorgon ska jag, syrran, mamma o pappa gå till Roslagskolan och se Babbens show "Vad hände?"
Ska bli kul.... hon är ju för härlig :)
 
Babben - "Vad Hände?"
En show om livet i två akter 

Plötsligt en dag så händer det. Man tittar upp från tidningen/tv:n/surfplattan och ser sig häpen omkring. Utan att man egentligen märkte det är allt förändrat. Ungarna har blivit större, partnern äldre - frågan är om det inte är en helt annan person som sitter där i soffan? Så vad var det som hände? 

I "Vad Hände?" tar sig Babben en titt bakom mitt-i-livet-människans putsade fasad; våra trassliga relationer, hur vi uppfostrar ungarna och den lätta paniken inför alla livsval. 

Skilja sig eller stanna kvar? Bensin eller diesel? Återvinna eller bara försvinna? Ja, det är mycket att ta ställning till mellan bröllop och begravning. 

Med humor, allvar och en nypa musik reder Babben ut den moderna människans liv tillsammans med publiken. 

Lösenord

Jag funderar på att sätta lösenord på min blogg, har inte bestämt mej än.... Vill ni följa mej så kan ni skicka ett mail till mig [email protected] men har som sagt inte bestämt mej än....den är öppen några dagar till :)
 
 

Bästa

Sitter i skolan, lunch just nu :) Att börja plugga är det bästa jag har gjort, jag är så nöjd med mitt val o min klass är bara så bra.... Än är det inte för sent att börja plugga om ni har haft tanken på det....

Wira bruk

Igår var det Wirabruksdagen, vi åkte dit o gick runt o kikade och fikade. Vi mötte upp Bästis m familj där och sen hem o bjöd dem på middag! 
En trevlig dag o kväll :)






Idag gick vi på en skön prommis så vi kom fram vid Penningby slott och vi gick in på Linneladan o tog en fika :)

Nu är Wilmer o jag hos Filippa men ska åka snart och sen blir det nog att softa framför tv:n.
Ha en trevlig kväll :)

Flygplan

Igår var jag, Filippa och Wilmer och såg Disneys Flygplan på bion :) Den var bra och det är alltid så mysigt att gå på bio. Tror hela stans barn var där nu när det är höstlov. Sen sov Wilmer hos Filippa och jag ska hämta han i eftermiddag. Har suttit o pluggat lite, men nu får det räcka för stunden, har för mycket i skallen just nu.
Nu bliré duschen och sen mot stan.
Trevlig fredag :)