Första bilen

Theodore har inte fått sitt körkort än, men hoppas på denna sida av året :)
...han har fått en uppkörningstid !
Men han har köpt sin första bil :) o han är så glad :)
 

Sandy

Stormen Sandy drar in över östkusten i USA, här är bilder från Camilla i Massapequa, Long Island.
Det är precis utanför deras hus...
 
Hoppas allt går bra för Er, Camilla!
 
Så här brukar det se ut...
 

Lisa

Grattis17 års dagen Lisa, tack för trevlig fikastund hos dig !
 
 
 

Sköna söndag

 
Avslutar med en lunch efter ett hårt arbetspass med båtupptagning och däckbyte !
 

Mysdagen

Gårdagen i Stockholm med Bästis blev en dag i härligt soligt väder, många skratt, lite affärer,
Fridays, Afternoon tea, LeRouge och en pub. Vi gick o gjorde vad som föll oss in, inga planer,
inte mycket shopping utan tankade energi, laddade våra batterier !
 
Så tack för en kanondag min vän ♥
 

Söndagen

God Morgon !
Klockan är 7:33 och det är 6,5- grader ute. I natt ställde vi tillbaka klockan, så därför är jag uppe nu.
Dagen kommer bestå av att ta upp båten och däckbyte på bilarna. Jag ser solen kika fram, så vi
hoppas det blir en härlig dag fast det är kallt.
 
 
 

En dag i Stockholm

... med Bästis blir det i morgon, bara hon o jag!
Vi ska bara vara o gå runt o mysa, springa lite i affärer, sen får det bli som det faller oss in.
Afternoon tea är bokat, ska bli så mys...
 
Go´kväll :)
 

Spel

När Wilmer hade elevens val fick de göra sällskapsspel, egen spelplan, spelpjäser och tärning!
Igår spelade vi.
 
Gissa vem som vann?

Prinsessan Madeleine

Ett grattis är väl på plats ♥ Tihi :)
 
Torsdagen den 25 oktober 2012 tillkännagavs förlovningen mellan
Prinsessan Madeleine och Herr Christopher O’Neill.
Foto: Patrick Demarchelier/Kungahuset.se
 
 

FN dagen

Idag är det FN dagen, Wilmer har jobbat i skolan med det nästan hela dagen.
Flaggdag är det idag dagen till ära.
 

Förenta nationerna (FN) är en sammanslutning av 193 stater, grundad 24 oktober 1945.

Nästan alla världens länder är medlemmar i FN. Medlemskap är öppet ”för alla stater som vill arbeta för fred” och som accepterar de åligganden som FN-stadgan föreskriver och som, enligt organisationens sätt att se på saken, är villiga och kapabla att uppfylla dessa åtaganden. Generalförsamlingen beslutar om medlemskap enligt säkerhetsrådets rekommendationer.

I juli 2011 hade organisationen 193 medlemmar. FN:s högkvarter ligger i New York.

Namnet myntades av Franklin D. Roosevelt under andra världskriget och var tänkt att anknyta till De allierade. Organisationens första formella nytta var den deklaration, Atlantdeklarationen, som 1 januari 1942 förband alla allierade stater att inte ingå en separatfred med Axelmakterna. Namnet övertogs av det FN andra världskrigets segermakter grundade som en naturlig fortsättning på Atlantdeklarationen och andra överenskommelser från kriget.

Man kan säg att FN är som den svenska riksdagen fast den har hand om hela världen och består av representanter från olika länder.

Ikväll

... tar jag mig lite glass och en varm kopp te, smarrigt! Lyssnar på Spotify och hör på lite
svenskt, tidigare Kent och nu Petra Marklund, jag gillar svensk musik!
 
Nu ska Filippa hjälpa mig att lägga in låtar i iPhonen, premiär, har ingen musik där, så
sen är det bara att leta fram hörlurarna :)
 
Go Kväll!
 

Goodnight

Dags nu efter en fartfylld dag. Jobbade till 16, hämtade Wilmer på skolan, hem laga mat av
någonting, vi hade allt för en lättare tacomiddag, det var bara jag o mina söner som åt hemma!
Plocka med disken, hänga tvätten, duka undan, åka o handla, duscha och så lite tv, men nu
blir det DET bästa, att sova, det har jag inga problem med och somnar som en stock på en
gång, lucky me!
 
Sov gott !

Ädel o Lök

... Ädelost och olika lökar består middagspajen av. Såg receptet på Go´kväll häromkvällen,
så nu blir det dagens middag, doftar gott nu när den står i ugnen, hoppas den är god, för
det är världens lättaste paj att göra, här kommer receptet:

Sagolik lökpaj med ädelost

Pajdeg:
100 g smör
0,75 dl crème fraiche
3 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1/2 tsk salt

Blanda ihop allt i en matberedare. Tryck ut i en pajform och ställ i frysen 50-60 minuter.
Förgrädda i 200 grader 10 minuter.

Fyllning:
1 gul lök hackad eller i skivor
1 röd lök hackad eller i skivor
1 purjolök i skivor

Mjukstek i smör och lägg i pajskalet.

Vispa ihop:
3 ägg
2 dl mjölk
Smula ner 150 gram ädelost (eller någon lagrad ost om du inte gillar ädelost)
Häll över och grädda i 20 minuter till.

Självklart bakades pajskalet med glutenfritt mjöl. God!
 

Bröllopsdag

Igår firade mamma o pappa 43 årig bröllopsdag, 18 oktober 1969, Grattis ♥
 

Den lediga fredagen

Hade tänkt att få så mycket gjort idag... men tiden går o man ska göra det o det o det o det...
puh... Började morgonen med att skicka lilleman till skolan och sen frulle vid tv:n en stund
och sen var Ida o jag på en stavprommis, vi gick 4,5 km, kändes riktigt skönt. Efter det blev
det en prommis med Ellie och sen duschen. Sen var det nästan dags att hämta wilmer vid
skolan och tvätta, hänga, diska, tänka ut middag, handla, gå ut med Ellie och så fick jag lite
städat i klädskåpet med skor o jackor, nu ska bara resten in i klädkammaren, blir aldrig klar...
Nu sitter jag här med potatisgratängen i ugnen och ska snart steka köttet... ingen lugn dag
inte...  men vila får man väl göra när man dör!
 

Missoni

När mamma o jag var in på Lindex idag, var jag tvungen att prova Missoni klänningen :)
Fanns en som hängde där i strl S, men den kändes lite lång, men helt underbar och 
prislappen var 499...
 
 
... tyvärr köpte jag den inte, men denna fick hänga med hem :)
 

Onsdagen

Nu är den lediga onsdagen här! Blev ingen sovmorgon, Wilmer skulle iväg till skolan, så
det var bara att gå upp och göra de vanliga morgonbestyren, sen knallar han iväg själv
till skolan, stora killen.
Nu är klockan 10 och jag är klar, ska iväg o träffa mamma som oxå är ledig idag, hon ville
ut i några affärer, sen kanske jag ska lura i henne en sushi lunch, hon har aldrig ätit det,
vi får se :)
Tänk om ändå solen kunde visa sig från sin bästa sida.. trist grå dag med 9,5 i temperatur!
 
Hoppas ni alla får en bra dag, för det ska jag ha! Åh, nej... nu regnar det :(
 
Good morning!
 
 

Heja Sverige

Såg ni matchen, eller stängde ni av tv:n o gick o la er som många svenskar gjorde?
Jag kollade, men Tomas var på väg in i sängen, men jag ropade och han såg slutet,
så bra av Sverige.
 
4-4 Tyskland-Sverige
 

"Först en usel halvlek och totalt utspelade.

Sedan kom bragden i Berlin.

Sverige hämtade upp 0–4 till 4–4 på en halvtimme borta mot Tyskland och grejade en poäng."

Marholmen

Efter lördagens jobb åkte vi buss ut till Marholmen. Där började vi med en jätterolig 10-kamp
med roliga grenar och vi var uppdelade i sex olika lag och mötte varandra lagvis två och två.
Mitt lag kom sist, men vi hade roligt iaf :) ... roligast var nog sumobrottningen :)
Efter kampen blev det 3-rätters middag som var utsökt. Kvällen avslutades med barhäng 
innan bussen kom o hämtade upp oss kl 00:00. Var hemma vid 01:00 och somnade gott.
Vad bra det är med varannan vatten :)
 
 

Filippas dag

Idag fyllde Filippa 16, lite kvar av kvällen. Hon är supernöjd med sin dag och tackar alla gäster
igen för att de kom o grattade henne! Vi fikade gott och på kvällen var vi till Antep och åt jätte-
god mat, vi bjöd med oss syrran och mamma o pappa, som tack för hjälpen med barn o hund
när vi var i Turkiet. En kanon dag!
 
Happy birthday sweet sixteen ♫♪♫♫♪
... spelade vi när vi gick in o grattade Filippa i morse!
 

Filippa

Grattis min Filippa som fyller 16 år idag ♥
 
Love you ♥

Önskar

... att jag kunde säga: Äntligen fredag, men den här fredagen gör jag det inte, för min del.
Jag jobbar i morrn och efter jobbet ska vi till Marholmen med jobbet så det lär bli sent, för
att sen gå upp i tid på söndag för att sjunga för Filippa och fixa med fika, hon blir 16, tjejen
min ♥ . Känns som det blir fullt upp denna helg och snart måndag igen... men det bästa för
nästa vecka är att jag såklart har min lediga onsdag och sen är jag ledig fredagen för att
jag jobbar i morrn, så nästa helg blir långhelg, härligt!
 
Strax ska jag se på "Världens barn"galan, får bli ett bidrag ikväll!!!  Trevlig kväll till dig !
 
 
 
 

Tomt

Saknar att sitta här...
 
Saknar min mormor.... o morfar såklart...
 

Skinnpajen

Har äntligen hittat rätt skinnpaj. Äkta skinn, inget knarr pleather :)
 
 

Höstfint

... gjorde vi på balkongen igår, städade undan och köpte ljung. Nöjd!
 

Moas dag

Igår var det dop för finaste Moa Anna Viola. Så duktig, pigg o nöjd i sin fina dopklänning.
Hon döptes av Per Rydberg, det är även Wilmers dop präst.
 
 
Senare på kvällen skulle vi fira detta lite till då vi blev bjudna på mat och då fick vi även reda på
att Moas mamma o pappa hade gift sig i Rådhuset samma dag. Vi hade det på känn men när det
inte blev nåt bröllop i kyrkan, så trodde vi att det bara var dop, men icke...
Grattis till dem båda ♥
Tack för en trevlig dag och kväll familjen Viklund !
 

6 oktober

Idag blir det dop för lilla Moa ♥
 

Kismetim 2

... heter båten som vi gjorde en dagsutflykt med, för exakt en vecka sen, åh vad jag längtar tillbaka.
Känner känslan ännu när vi gick till hamnen och visste vilken båt vi skulle åka med, inte de stora
partybåtarna, utan en mindre som tar ca 25 pers, den perfekta båten för våran utflykt.
Rekomenderas med högsta betyg och vilken smarrig lunch. Mellan 10-16:30 var vi ute och det
kostade oss 200kr per styck och då ingick lättare frulle, lunch och fruktstund, det som tillkom
extra var om vi ville dricka öl eller läsk o chips... billigt tycker jag!... o vi hade inte tillräckligt med
pengar till drickat, men vi fick skriva upp och komma tillbaka på kvällen och betala, det kallar jag
schysst! det hade vi gjort upp när vi gick på båten o det var nemas problemas...
Sen fick vi även se jättestora havssköldpaddor, så häftigt!
 
Häng med på en tur :)
Dagarna du minns...
 

Basaren

Marknadsbesöket på fredagens basar är en upplevelse med allt från frukter, grönsaker och 
kryddor... i massor...
Förmiddagar är den bästa tiden att gå dit, det gjorde vi!
Häng med :)
Det blev en varm förmiddag, sen var det bara att ta sig tillbaka till
solstolen och hoppa i plurret, vad livet är härligt ibland :)

You´ll never walk alone

Wilmer nöjd med sin Liverpool dress som vi köpte i Alanya, han fick
också halsbandet med havssköldpaddan med det turkiska ögat.
Sen fick han annat smått o gott, kortlek, badlakan, magneter, armband...

Borgen

På vägen upp kan man alltid stanna till och ta en paus på något av de många caféer eller
någon trevlig restaurang. Väl uppe vid borgen känns den tunga promenaden  ganska av-
lägsen med tanke på den utsikt man får njuta av. Då är mödan värt vartenda steg.
 
Borgen är omgiven av en mur som är 6 km lång, och längs med denna mur finns det totalt 
140 vakttorn. Nere i från Marinan kan man på kvällarna se borgen och muren vara vackert
upplyst.
 
Borgen tros ha byggts mellan år 1226 och 1232, och personen som hade mest inflytande
över hur borgen utformades var Seljuksultanen Alaaddin Keykubat. Det går även att se
minnesmärken från andra tidsepoker som romarnas och byzantinernas.
Borgen ligger vackert belägen 250 meter över havet.
 
Vi gick uppför och nedför tidigt på onsdagsmorgonen, vilken härlig, svettig och
jobbig bit det var att gå i värmen, men underbart. Det tar ca en timme att gå uppför,
träningsvärk fick vi på köpet, lovely!
 
Häng med så går vi :)
 
 
 
... o så här ser den ut från havet, mäktig...
 

Höstmarknaden

Idag är första onsdagen i oktober och då är det marknad i vår stad. Jag hämtade Wilmer
när han slutade och vi åkte ner på marknaden en sväng, blev en korv, fanta och en polka-
napp för Wilmer, han köpte även ett pistolset som inte funkar, told him.... men det var hans
59 kronor. Han är nöjd ändå, de går ju att leka med men inte skjuta de lösa pilarna som var
med.
För mig blev det en jordgubbsrem och de årliga mintkyssarna. Sen åkte vi hem och nu
regnar det.. gör inte så mycket för min del, har lite att plocka med...
Tidigare imorse var jag hos frissan och fick lite ny färg och lite toppklippning, sen blev
det en sväng på stan o uträttade lite ärenden.
 
 
 
 

Alanya

Då var man hemma igen efter en kanonvecka i Alanya. Vi har haft strålande sol från morgon
till kväll och temperaturen har legat runt 35 grader på dagen, 28 grader yttemp i havet och 28
grader på kvällarna, underbart! Men jag har solat mycket under parasoll och kört med 20 i sol-
skyddsfaktor hela tiden, men färg får man ändå... inget roligt att gå som en kokt kräfta... det är
kanske en 40 års grej att söka sig under parasollet... för mig i alla fall, Tomas hade det inte...
Vet inte hur många gånger jag har badat i havet, klart och fint vatten. I år har det varit väldigt
mycket svenskar där, på vårt hotell bodde många svenskar och man hörde svenska o norska
i varenda solstol... vissa pratar man mer med.
Våran sista dag igår var lite molnig och det kom några regndroppar på dagen, efterlängtat av
turkarna, de har ju inte haft regn på över tre månader... men då gick vi och åt en jättegod sushi
lunch under tiden och när vi gick ner igen till solstolarna var det varmt o soligt igen, men det
kom lite moln och vattnet krusade sig och det började blåsa...
När vi kommit till flygplatsen igår började det hällregna och åskan dånade och mycket blixtrar,
men planet lyfte ändå i utsatt tid men vi såg blixtrar längre bort när vi stod på landningsbanan.
När vi hade lyft och var uppe i luften så smällde det till med ett brak och blixten tog i planet och
det blev världens ljussken och belysningen släcktes och högtalaren försvann, vi hade flygit in
ett åskmoln, många var skrajja, men blev lugnade av piloten att allt var ok! Sen gick restan av
resan bra hem, men det var som sagt nattplanet och det blev sent att komma hem, men halv
sex i morse rullade vi in i Norrtan.
Jag är så nöjd med våran semester från början till slut och veckan kändes lång med det vi
hann med och hur det än är så är det alltid skönt att komma hem till vardagen igen och få
träffa barnen :) ... men jag längtar nog tillbaka ska ni veta... snart är det ju drinkdax på vår
underbara balkong men havsutsikt :)
Vi på härlig båtutflykt med Kismetim2 i lördags