Min fina

Saknar dej, ses om 2 veckor, då är det semester ❤️

Söndag

Så var midsommaren förbi för den här gången !
vi är helnöjda med hela helgen... 
Idag när vi kom hem åkte Wilmer på kalas o vi hann med att fixa i trädgården med blomplantering, klippning av gräsmattor o häcken, mysigt att pyssla runt och så avslutade vi med god grillning :)
Nu soffan med en kopp te o snart sova, Wilmer åkte till sin kusin och sover där...
 
 

Midsommar

Midsommaren spenderas på Singö o Grisslehamn, fint väder idag ☀️
 
 

Prinsbröllop

Ingen har väl undgått att Prins Carl-Philip gifte sig igår med Sofia, fint modernt bröllop.
Så här glamorös (NOT) var jag när jag satt mig ner i soffan o kollade bröllopet, men tårta o lite bubbel lyxade jag till det med 😄
 
 

For me

Fin examenspresent från Bästis, en berlock till mitt armband, Tack ❤️
 
 

Gårdagens student

Student 2015!!!!!
 
 
Igår var en suverän studentdag för Filippa ♥
 
Fler bilder kommer, finns massor :)
 

Student 2015

Snart är det dags... Filippas studentdag är här 😄 Fixat hela dagen så det sista jag gör nu är att måla mina naglar, hopp i säng o tidig väckning för att pyssla med det sista 👍
 
 
Gonatt 🎓

Fixdag

Hej, idag är det fixardag, har fått mycket gjort, det är lite att pyssla med. Filippa tar studenten på fredag och vi ska ha mottagning hemma hos oss. 
Idag har jag bl a lagt sten :)
 
 
Har haft blomvård, både ute och inne, klippt grenar från träd o fixat till. Solen skiner idag och det är varmt
och skönt, shorts på :)
Nu har jag ont i skallen, snart middag då jag inte har ätit någon lunch idag...
 
Återseende !

Firad

Igår blev jag firad för att jag tagit examen. Tack för allt fint jag fick ♥
 
 
Hoppas ni har en fin Nationaldag idag ♥

Härliga klassen

Oj vilken härlig dag vi hade igår, härlig stämning, god mat, gott i glasen, alla glada och godkända Medicinska sekreterare ♥
 
 
Hej då detta härliga gäng...
Sara*Birgitta*Malin*Marianne*Anna*Anette*Therese*Svetla*Nina*Sussie*Stephen*
Lena*Sanna*Emma*Madde*Camilla*Susanne*Susanne*
Maude*Maria*Emelie*Maria*Nilla*Marie*
Nejla*Nathalie*Karin*Sofia*Sultan*Josefina*Jag
 

Dagen

Härligt lugn innan examen, men nu göra mig i ordning o klä om 🎓❤️

Examensdagen

Nu är det nära... i morrn är det dags för min examen, då har jag pluggat 4 terminer och är utbildad
medicinsk sekreterare :) 
Vi ska ha examenslunch kl 13.00 och sedan ska vi chilla kvar och umgås och en bra sak är att det ska
bli varmt och sol i morrn, äntligen, hoppas på den turen :)
 
 

HMS Falken

Theodore har varit ute och seglat med HMS Falken. Läs bloggen här :)
 
 

Skonertdivisionen står för och levererar högklassig sjömanskapsutbildning som är både uppskattad och efterfrågad. Som elev på segelfartyg lär du dig framför allt att både uppskatta och respektera de naturkrafter som vind och hav utgör. Under skiftande väderförhållanden och genom både praktisk och teoretisk utbildning får du lära dig vad det innebär att vara till sjöss och de situationer som kan uppstå. Att äta, bo, sova och arbeta i ett begränsat utrymme kan både vara fysiskt ock psykiskt krävande och ger värdefulla erfarenheter. Här är ett axplock av lektioner och verksamhet:

Fallrepsknopen. En av de många knopar som ingår i elevtampen som är ett prov på kunskap och färdigheter i sjömaning. Utöver elevtampen så har vi lektioner i knopar som vi använder dagligen, block och talja och olika sorters tågvirke.

På dina vakter ombord så kommer du att få vara med och navigera. Vaktchefen leder skepparna och utbildar på de olika instrument och system vi har ombord för navigering. Allt från logg, sjökort och kompass till radar, GPS och digitala sjökort. Här är du även med i seglingen och får lära dig grunderna i seglingsteori så att du senare i utbildningen kan pröva dessa genom att mer självständigt planera och segla båten.

Övriga poster som förfångas på din vakt är: att stå till rors, vara utkik och glasvakt som även går maskinrond. Dessa poster besätts dygnet runt och är stommen i framförandet av fartyget.Posterna avlöses med jämna mellanrum så att alla får sova, äta och ha lektioner.

När du inte står post på din vakt så finns du tillgänglig för skepparen (båtsman) som leder arbetet på däck. Han sätter dig i arbete med att sätta och bärga segel, skota och ordna seglen när vi till exempel vänder genom vind. Detta medför arbete såväl på däck som i masttopparna. Du genomför även matrosarbete som inte är specifikt för segelfartyg så som ankring och losskastning från kaj.

Till sjöss finns det många ord och termer som du som sjöman behöver kunna, allt från styrbord och babord till flyn och lusplattingar. För att framföra fartyget säkert så måste du lära dig de nära 80 olika tamparna vi har ombord.

Väl framme vid målet så är det dags att förtöja. En båt är ju inte vackrare än dess besättning är flitig. Som den stolte sjöman du är så vill du visa upp ditt fartyg från sin bästa sida.

 
 

Slash

I söndags var det dags för Grönan igen, då var det Slash som spelade där med hans band.
Vi hamnade framför genrepet tidigare och sen kollade vi när de hade sin spelning.
Alltid trevligt att vara på Gröna lund :) Från lugn Yasuragimiljö till Rockevent på Grönan :)
 
 

Mors dag

... igår när det var Mors dag, så var inte mina barn med mig, jag tillbringade ju söndagen i stan.
Jag fick träffa Filippa en stund på kvällen och fick ett fint sms från Theodore med denna fina bild: 
 
Donsö, Göteborgs skärgård...
De är ute o seglar hela veckan, det är sjöstridsskolan som seglar med HMS Falken.
 
... och idag hämtade jag minstingen när han slutade skolan... Varje dag är Mors dag för mig.
Jag är så stolt över mina fina barn❤️
 

Härlig inre ro

En fin helg med lugn och ro på Yasuragi :)
Badade, relaxade och tvagade, riktigt skönt och välbehövt!
På söndagen var jag med på Klangresa, en lugn stund i 45 minuter, en guidad meditation ackompanjerad av tibetanska klangskålar.
Du ligger på en madrass på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av tonerna. Klangresan knyter an till gamla kunskaper om klangens läkande verkan. Det var så härligt för själen.
 
Micke, tack för en fin födelsedagspresent ♥