HMS Falken

Theodore har varit ute och seglat med HMS Falken. Läs bloggen här :)
 
 

Skonertdivisionen står för och levererar högklassig sjömanskapsutbildning som är både uppskattad och efterfrågad. Som elev på segelfartyg lär du dig framför allt att både uppskatta och respektera de naturkrafter som vind och hav utgör. Under skiftande väderförhållanden och genom både praktisk och teoretisk utbildning får du lära dig vad det innebär att vara till sjöss och de situationer som kan uppstå. Att äta, bo, sova och arbeta i ett begränsat utrymme kan både vara fysiskt ock psykiskt krävande och ger värdefulla erfarenheter. Här är ett axplock av lektioner och verksamhet:

Fallrepsknopen. En av de många knopar som ingår i elevtampen som är ett prov på kunskap och färdigheter i sjömaning. Utöver elevtampen så har vi lektioner i knopar som vi använder dagligen, block och talja och olika sorters tågvirke.

På dina vakter ombord så kommer du att få vara med och navigera. Vaktchefen leder skepparna och utbildar på de olika instrument och system vi har ombord för navigering. Allt från logg, sjökort och kompass till radar, GPS och digitala sjökort. Här är du även med i seglingen och får lära dig grunderna i seglingsteori så att du senare i utbildningen kan pröva dessa genom att mer självständigt planera och segla båten.

Övriga poster som förfångas på din vakt är: att stå till rors, vara utkik och glasvakt som även går maskinrond. Dessa poster besätts dygnet runt och är stommen i framförandet av fartyget.Posterna avlöses med jämna mellanrum så att alla får sova, äta och ha lektioner.

När du inte står post på din vakt så finns du tillgänglig för skepparen (båtsman) som leder arbetet på däck. Han sätter dig i arbete med att sätta och bärga segel, skota och ordna seglen när vi till exempel vänder genom vind. Detta medför arbete såväl på däck som i masttopparna. Du genomför även matrosarbete som inte är specifikt för segelfartyg så som ankring och losskastning från kaj.

Till sjöss finns det många ord och termer som du som sjöman behöver kunna, allt från styrbord och babord till flyn och lusplattingar. För att framföra fartyget säkert så måste du lära dig de nära 80 olika tamparna vi har ombord.

Väl framme vid målet så är det dags att förtöja. En båt är ju inte vackrare än dess besättning är flitig. Som den stolte sjöman du är så vill du visa upp ditt fartyg från sin bästa sida.

 
 

Kommentera här: