Filippa

Ikväll var det besökskväll på Rodenskolan och Filippas klass var där o representerade deras program och UF företag. Filippas företag på 5 tjejer heter High Five, då de är 5 tjejer som säljer handsprit med dofter. Jag har handlat ett gäng handspriter.
En trevlig kväll och skolan bjöd på hamburgare och fika. Träffade en gammal klasskompis från Rodentiden och det kändes som vi var tillbaka på -90 talet :)
Jag köpte en matlåda från ett annat UF företag, en smart med 2 våningar o burk för ex sås o medföljande bestick (ses på mellanbilden bordet bredvid High Five :)

En trevlig kväll på Rodenskolan :)

Just nu

"Bergrummet" är ett utrymme på cirka 4 600 kvadratmeter 12 meter under Södersjukhusets huvudbyggnad. Utrymmet sprängdes ut 1939-1944 samtidigt som sjukhuset byggdes. Lokalen användes från början huvudsakligen som lagerutrymme.

Efter en civilförsvarsövning 1988 bestämdes att utrymmet i berget skulle rustas upp då det fanns ett stort behov av fler skyddsrumsplatser och dessutom behov av ett utrymme som skulle kunna ta hand om cirka 200 patienter per dygn. Stockholms läns landsting var också intresserade av att bygga en saneringsstation för personer som behöver saneras efter tex. kemikalieolyckor.

Invigningen av det nya utrymmet skedde den 25 november 1994 efter ett par års ombyggnation.

Utrymmet är vid behov självförsörjande på så väl vatten, el, ventilation som radiokommunikation.

I lokalerna i berget finns Sveriges första fasta saneringsstation för personer exponerade för farliga ämnen. Personal från Södersjukhusets Akutmottagning och Medicinska intensivvårdsavdelning bemannar stationen i händelse av olycka där farliga ämnen kan orsaka ytterligare skador.

I händelse av krig kan utrymmet i berget även användas som krigssjukhus för cirka 160 patienter. I Bergrummet finns även intensivvårds- och operationsavdelning.

Lokalen ska alternativt kunna fungera som skyddsrum. Maximal kapacitet som skyddsrum är cirka 3 200 personer.

Idag används lokalerna i berget för Stockholms Prehospitala Centrums utbildningar. Arbete pågår med att utveckla ett akut och prehospitalt simulationscenter i berget.

Cruising day

På söndagen hade vi en cruising day när vi kryssade mellan Corsica och Palma.

Varje dag påmindes vi i hissen vilken dag det var :)

Lyx med egen balkong i hytten...

Nästa stopp Palma de Mallorca

CORSICA

Fjärde stoppet blev ön Corsica som tillhör Frankrike. Där lade båten till intill kaj, så då var det bara o strosa fram och tillbaka. Först gick vi runt och åkte "turisttåg" i hamnstaden Ajaccio.

CORSICA 42° 10′ 0″ N9° 9′ 0″ E
42.166667°, 9.15°

Nu drar vi vidare .....

Nice

Tredje stoppet blev i nytt land, Frankrike, där vi var i Nice, I like :) Vi åkte transferbåt in till land, då båten lagt till en bit ut.

NICE

Vad tar ni för valpen där i fönstret..... Valpar till salu i butik...

I mataffären....

Ombord på båten igen och nu mot Corsica :)

Banditboat

Igår åkte vi Banditboat som gick till Åbo och vi kom tillbaka ikväll, kul kryss med bra musik, mycket folk o härlig stämning. Nu God natt :)

Livorno

Andra stoppet på resan var hamnstaden Livorno. Där kunde man ta sig vidare till Florens och Pisa men det var lång tågsträcka så vi valde att strosa runt i Livorno istället.

LIVORNO

Nu åker vi från Rom mot Livorno...

Demonstration där de kastat ut alla sopor på marken, måste vara mot renhållningen??? vi vet inte..

Nu ska vi ombord på båten igen och nu styr den mot Nice... men först lite skumpa som man absolut inte fick ta ombord, hihi... :)

Ullaredsfynd

Härlig mysig tröja med färg så här i november lättar upp humöret 😄

Resan - Rom

Vår resa som vi gjorde utgick från Rom.  Först flög vi till Rom och hade en hotellnatt där sen åkte vi med kryssaren Serenade of the seas

ROM

Fontana Di Trevi under reparation

Jag vinkar från vårt hotellrum

Gott med Limoncello efter maten

Hamnen Civitavecchia

Det var Rom, nu seglar vi vidare mot Livorno, hamnen där man tar sig till Florens och Pisa.

Resan

Fullt upp nu, men kollar på lite bilder från resan som jag ska lägga ut. Här kommer ett litet smakprov :)

Ny praktik

Nu är jag på väg till min nya praktikplats där jag började igår... Jag ska vara 5 veckor i Stockholm den här gången, jobbigt med restiden men det är tidsbegränsat och dag 1 var spännande med nytt ställe o nya kollegor :) får se vad dag 2 har att bjuda på...
God morgon ❤️

Pingelhelg

.. då var Ullaredshelgen nästan över för den här gången... Vi sitter i bilen på väg hem o har handlat en hel del :)
Vi har haft trevligt som vanligt med roadtrip, shopping o badat tunna :)
Tack för en supertrevlig helg 💕💕