Sammanställning

... för Januari månads powerwalk med bungypumpstavarna.

Intressant endast för mig, då jag kan kolla hur det går för mig varje månad.

02 januari 2,17 km
28 januari 4,25 km
29 januari 3,73 km

Totalt: 47,71 km =4,8 mil

Vissa sträckor är kortare än andra och det beror på ex att Wilmer varit själv
hemma och jag inte kan gå så långt då när jag har sagt en tid att vara hemma.
Det kan låta lite, men tänk att jag går med bungypumpstavar som har 4 kg
motsånd i varje tryck och jag går i tempo och är oftast helt slutkörd.

Jag ger mig själv en klapp på axeln!

Får se om jag kan komma över 5 mil i februari, jag siktar på det :thumbup:

Fart: 4,7 kn
Kurs: 145
Väder: Molnigt, vind Nord ost 7 m/s

Dagen började med att vi kastade loss ifrån La palma strax efter 09 imorse och tanken var att vi skulle försöka gå högt och segla nordlig kurs för att få bättre fart i seglena.
vi började sätta Mesan och förstagseglet men vi hade inte tillräckligt med vind för att slå av maskin och endast segla, efter att vi gått ett par timmar med nordlig kurs så bestämde vi oss för att sätta resterande segel vilket gjorde att vi fick upp farten lite och kunde slå av maskin.
men strax innan Middagen serverades så ändrade vi kursen till Syd ost och känade yttligare ett par knop.
Till middag serverades det Tacos och nu sitter vi och kollar på filmen 8 Miles.
Båten gungar en del och vissa har intagit sängläge.

// Simon & Pelle

Lärarlogg 2012-01-29

position ost La Palma

klockan 21,15

Nu är det meningen att vi ska segla på allvar några dygn. Eleverna ska få erfarenheten att gå vakt om vakt och att manövrera skeppet för segel. Det blåser ca 7 m/s och det gungar en hel del nu. Sjöbenen har ännu inte infunnit sig och några har offrat till till havet. Pontus hade synpunkter på att vända båten mitt under middagen så att hans coca-colaglas välte på durken, Det är mycket lugnt ombord. Några tränar sjömansarbeten, andra tittar på en film och många sover. Nu är det vaktavlösning på bryggan och nya elever ska ta över styrningen och utkiken som innebär att stirra ut i natten efter fartyg och andra farliga föremål. Vindriktningen får avgöra kursen men just nu är det tänkta målet Arrecife på Lanzarote,.

// Bengt

Seglingsloggen 28/1

Den  28/1 2012

Loggskrivare: Oskar Lövgren Och Fredrik Sandberg

Position:

Förtöjda i Santa Cruz de La Palma

Segelsättning: Inte i hamn såklart!

Fart: 0

Kurs över grund:  -

Väder: Regn och Stark vind

ETA:  -

Logg: Majoriteten i klassen var ute igår kväll och firade Christoffer Zar som fyller år idag (Grattis), de sista kom hem precis innan elva och alla som gick ombord var tvungna att blåsa i alkomätaren. Alla i klassen blåste grönt och det gick så fint så. Det var dock ganska segt att stiga upp imorse eftersom att ingen kom i säng innan tolv och sen upp vid sju igen, inte mycket sömn.

Dagen började med att bussen avgick från hamnen klockan 09.00 upp mot bergen och klassen pustade ut när de fick reda på att guiden pratade svenska, tyvärr pratade han lite för mycket istället men allmänbildning är ju aldrig fel. Första stoppet var på en helig kyrka som var mycket vacker och betydelsefull för spanjorerna. Nästa var på en hög punkt på en gammal krater ovanför Santa Cruz de la palma (huvudstad och hamn). Lunchen tillbringades på andra sidan ön på västkusten med massor utav bananer.

Efter lunchen åkte vi till en gammal krater från en vulkan om hade sitt senaste utbrott 1971 vilket var en verkligt häftig upplevelse. Hela ön består av regnskog, lavafloder och en massa växtliv. Ett måste att besöka, det rekommenderas starkt!

Kvällen bestod av storstädning av köket (för min del, Oskar) medans de flesta gick in till stan i hopp om lite tjejer!

Seglarhälsingar Oskar och Fredrik!

besättningslogg 28/1/2012

Idag regnade det i Santa Cruz de La Palma, vilket hindrade oss från att fortsätta våra underhållsjobb utomhus. Istället fixade vi diverse småprojekt under däck, såsom lagande av byrålådor, monterande av krokar och saftdunkar etcetra. Vi ser fram emot morgondagens avgång och hoppas på fin segling med många segel och segelmanövrar, gärna med bredfocken (vårat råsegel) som inte varit satt sedan det slogs under i Liverpool.   Karin, lättmatros

God morgon soliga söndag

-2,7 grader, solen skiner och jag är nytankad med frukost bestående av en kopp citron/ingfära te, 2 rågimackor
med skinka, ett ägg och ett glas härlig nypressad apelsinjuice.

Nu blir det utgång med Ellie och ska kolla om Wilmer vill ta en tur i backen...

Ha en härlig söndag !

Seglingsloggen 27/1

Datum: 2012-01-27 Loggskrivare elevlogg: Pelle P & Emil M
Loggskrivare lärare/besättningslogg: Lee Stern
Position: Förtöjd Santa cruz La Palma
Väder: som en riktigt fin svensk sommar dag.
Hej,   Dagen började med att vi tog en promenad på ca 30 min till Museo naval som är ett Museum där man byggt upp en replika av Christoffer Columbus skepp "Santa Maria", men man har även byggt ett Museum där man ställer ut gammal navigations utrustning. Efter besöket på museét fick vi fritid och promenerade tillbaka till båten där vi blev serverade Lunch som idag bestod av Pyttipanna med stekt ägg, efter lunchen bestämde vi oss för att dra oss mot stranden eftersom vädret lockade. väl framme vid stranden så vart det sol och bad för hela slanten. När mörkret började ta plats så drog en stor del av oss ut på stan och käkade på restaurang. Nu sitter vi här på båten och börjar tänka på refrängen och mängden av oss kommer nog snart dra sig till sängs.   //Pelle och Emil

Lärarlogg
Tidigt imorse lämnade våra gäster från Liverpool North Academy Älva och La Palma. Några elever var vakna och vinkade av dem resten skickar sina hälsningar här. Vi hoppas att LNA gänget nu har kommit tryggt tillbaka till England och att de redan saknar oss ;)

Efter frukosten och "klart skepp" var det dags för dagens studiebesök. Vi promenerade genom Santa Cruz tillsammans och besökte "The naval musemum" där Kapten Gunnar berättade allt om de gamla skeppen och navigationsuinstrumenten vi kunde se där.

Jag har haft fördelen av att få vara med ombord den senaste veckan tillsammans med Mt10 och våra gäster från Liverpool North Academy. Det har varit en mycket spännande vecka med många nya och roliga erfarenheter för min del:). När jag ser tillbaka på denna vecka tänker jag på hur vi först kom till Älva på Teneriffa och där träffade lärare och elever från LNA för första gången. Till att börja med hade vi ganska stora problem med att förstå varandra men med tiden blev det lättare och gick bättre och bättre och oooops så hade hela veckan gått...alldeles för fort. Vi har tillsammans upplevt två fantastiska utflykter i landskapen på Teneriffa och La Gomera då vi fick lära oss om hur dessa öar uppstått ur vulkanutbrott efter vulkanutbrott under många miljoner år. Vi fick lära oss om visslespråket man använder på La Gomera (ett av 4 ställen på jorden)  och att "manana" inte betyder imorgon utan helt enkelt "inte idag". Vi har också lärt oss att det är oförskämt att be någon skynda sig och en av de viktigaste sakerna på La Gomera verkar vara alla fiestas som hålls för olika helgon, varje  liten kyrka har ett eget helgon med en egen dag för fest. Vi har upplevt två dagar segling då vi haft delfiner som följt oss i fören en bit på vår väg och vi har haft en nattsegling under stjärnklar himmel då vi lärt oss lite om olika stjärnor och planeter. Vi har hissat och halat segel, vi har övat på olika knopar och på att kvajla tampar. Vi har alla träffat nya vänner:)

I morgon lämnar även jag Älva (och det fantastiska klimatet här) och jag vill säga tack till alla elever och besättning som varit med och gjort denna resa till ett fint minne!

//Lee

Lägesrapport

... inget nytt på fronten. Lördagen har sett ut som den brukar. Vaknar vid nio, en kopp fullkornsvälling
framför nyhetsmorgon så jag får lite i magen innan stavgång. Gick idag med syrran och vi gick 4,2km,
med bungypumpstavarna. Sen dusch o fix, sen åkte vi ner på stan o fikade på Tösses. Blev lite stros
på stan, sen till syrran och hon skjutsade hem mig och hon stannade på middag. Hjälpte henne med
lite foton på datorn och nu sitter jag här framför datorn och tv:n med ett glas vin. Tomas har åkt o
jobbat natt, Filippa är med Rebecka och Wilmer har somnat. Ellie snosar oxå i soffan, ser väldigt skönt
ut och jag funderar på att strax gå till sängs.
Spännande liv !

planerat foto, då vi egentligen är på väg åt andra hållet, det var när vi
hade gått klart... finare utsikt åt detta håll :)

Pass

Nytt pass fixat då mitt slutar gälla i april. Hämtade ut det idag, det var det nya passet, många bilder på
mig själv var det... Nu är det bara ut o flyga!

Seglingsloggen 26/1

26-01-2012

Jessika Lillqvist, Fredrik Lokèn

La Palma

Sunny with some cloweds in the sky and a bit windy

Hey!

Today we have been saling towards La Palma. It was very unsteady because we were breaking trough waves. Most of the peoples from Liverpool were getting sea-sick and were mostly on deck so that they could puke in the water. It was really funny because later at 14.30 Robin Eurenius, me (Jessika Lillqvist) and the people from Liverpool hade been invited to afternoon tea in the aft saloon. Two of them were really sea sick so they were closes to the door and ran as fast as they could to the deck to puke. It was pretty hilarius because the rest of the Liverpool people were joking around about it and i was laughing very hard. But it wasnt only the Liverpool people who got abit sea-sick. Even in our clas we got a victum. Christoffer Zar was one of them who puked overboard.

The rest of the clas were sunbathing on deck and Sebastian Tjällden got to much of the sun on his face, so now he looks like a stop light because he is so red on his face.

We also started with lessons on the boat. The lessons we had were PE theory and VHF theory with Bengt and Erik (Stekarn). It was really hard for us to stay awake because the sleeping rutine were really mixed up now and with a boat almost rocking us to sleep, it was a pain to keep your eyes open. Hopefully we will get enough sleep tonight.

And today our captain Gunnar turned 60 years old so we hade a fest there we ate cake and sang happy birthday to him. We sang the swedish birthday song so the Liverpoolers couldnt really join in but i could see that they tried. At the end when we sing "hurra hurra hurra" They were abit shocked that there was so much power in it.

Right now we are docked at a harbor on La Palma. Everybody is abit relived that its finally steady, and now most of us will be heading out to the city here on La Palma.

Tonight is also the last night for the Liverpoolers. They will be leaving us early in the morning so we really hope that they hade a good time with us and will reamember this trip as all of us will.

We wish you a good night and a goodnight sleep.

Best of wishes from Fredrik Lokèn and Jessika Lillqvist.

..........................................................................................................................................................................................................

Hej!

Denna morgan har vi lämnat, vad som enligt mig är den finaste av öarna bland Kanarieöarna, La Gomera bakom oss och lagt kurs mot La Palma. Olyckligtvis var vindarna av sådan karaktär att det var omöjligt för oss att segla under en ganska lång tid. Efter lunch hade förhållandena ändrats och vi kunde gå under segel den sista sträckan till La Palma. En del av studenterna blev lite sjösjuka, jag tyckte det var lite tråkigt för dem, men till syvende och sist hade vi trots allt en trevlig överfart.

Idag har vår Kapten firat sin sextionde födelsedag. Några i besättningen bjöd in allihop till tårta och ett hip hip hurra. Jag, lättmatros, ombord och andre styrman fick kalasa på bryggan istället. Idag har Kapten även bjudit in några av eleverna, till vad vi ombord kallar ”Captains teaparty”. Efter vad jag har hört var det en angenäm tillställning.

Som ni kanske alla vet, har vi haft några engelska elever och deras lärare med oss ombord de senaste fem dagarna. Dessa dagar är nu tillända och det är tråkigt att behöva meddela er att våra nya vänner och gäster från Liverpool kommer att mönstra av i morgon bitti. Det har varit ett nöje att ha dessa trevliga och artiga ungdomar bland oss på båten och det kommer att bli tomt utan dem.

Hälsningar Petra Nyberg, lättmatros S/Y Älva.

Gott gott

2 äpplen och Wilmer o jag fick ett varsitt glas äppeljuice, så gott!
Nu blir Tomas glad, han vet inget än, men han vill så gärna ha en sån här.

Råsaftcentrifug, Lidl 299kr på rea :thumbup:

Seglingsloggen 25/1

2012-01-25

Good Evening from the Valley of the King.
(Valley Gran Rey)

Todays activity have been a bustrip up in the mountains of Gomeira, small crooked roads and lots of ice-cream. Being in the bus was like a six hour long roller coaster ride and we all crossed our fingers when a vehicle came around a corner. In the bus we had a little guide with us who with precision and jokes told us about everything in the surronding and we saw everything from mountain goats to churches and neverending steep walls.

The bus brought us home just in time for dinner and after that the most of Mt Crew went out to the city. We (Evelina, Jessika and Gökhan) went to the nude beach for a swim rthere we found a jellyfish who looked more like a transparent caterpillar than anything else. Meanwhile Victor had watch and waited for his turn to leave Älva and go to the village. When we were done bathing we returned back to the boat, took a quick shower and walked with Victor towards the village. On our way there we met Jonathan and some other guys on their way back to Älva. They had picked up a dog that fancied Jonathan horribly after he had petted it a bit to much. We continued to the village where we ate french fries on the beach. When we headed back we saw Jonathan on the dockside he was laying on the ground cuddling with the dog that they now had named Postis-Per.

That was all for today and tomorrow Älva is leaving La Gomeira towards La Palma.
We hope you're doing good in the cold at home. Now we better go get some rest before we take the night shift.

//Victor Hallerfelt and Evelina Gepard

God kväll från Valley Gran Rey , Gomera

(Valley of the King)

Dagens aktivitet har varit bussresa upp i bergen, smala krångliga vägar och glasspauser. Att åka i bussen var som en sex timmar lång bergochdalbana och vi höll alla tummarna när det kom en mötande buss. På resan hade vi en liten guide som förklarade nogrannt och skämtsamt om allt i omgivningen och vi såg allt från bergsgetter till kyrkor och oändliga stup. Vi kom hem lagom till middagen och sen gick dem flesta ut på stan. Evelina, Jessika och Gökhan gick till den ödelagda nudiststranden och badade, där fann de en manet som påminde mer om en genomskinlig larv än något annat. Medans stod Victor i vakt och väntade på sin tur att gå ut till byn.

När vi väl var på väg ut till stan efter badet och vakten mötte vi Jonathan och några till. De hade raggat upp en hund som förälskat sig i Jonathan och nu var påväg med dem till båten. Vi fortsatte ut till byn och åt pommes på stranden, när vi kom tillbaka till båten låg Jonathan fortfarande på kajen och mös med den lurviga hunden som de döpt till Postis-Per.

Det var allt och imorgon lämnar vi La Gomeira för att segla över till La Palma. Hoppas ni har det bra där hemma i kylan. Nu är det bara att hoppa i säng och vila innan vi tar nattvakten.

//Victor Hallerfelt och Evelina Gepard

Teacherslog from Erik.

Valle Gran Reys harbour named Vuelta.

This morning we got picked up by a guide named Sophie, for a bustour around La Gomera. She is also an english teacher here in Valle Gran Rey, and she made the trip very interesting. Very much natur, but also a lot of culture and history.Among other things, their wissling-language, which I can understand that they had to develop. Here you can talk about high mountains and deep valleys. It takes about twenty minutes to wisselcommunicate all the way around the island. A little bit faster than to walk ! When you see La Gomera from the sea it looks like a dry and brown island. But when you come up on the island a big part consists of a sub-tropic rainforest. Very old, green and misty. Haunted and gosts is the old saying. So very beatiful. Highest top 1900 meters above sealevel.Tomorrow we leave for La Palma which capitol city is called Santa Cruz !!  50 natical miles, northwest.Nice to come out on the sea again and do some sailing. Forgot to mention that we are lucky with the weather. It usually rains a lot here in Januari.

Greetings to everyone at home from all of us here on Älva.

Lärarlogg från Erik.

Fast förtöjda i Valle Gran Reys hamn som kallas Vueltas.

Imorse blev vi hämtade av guiden Sophie för en busstur runt La Gomera. Sophie som är engelskalärare här i Valle Gran Rey gjorde turen mycket intressant. Mycket natur men även kultur och historia. Bl.a. deras visslingsspråk som man förstår att dom var tvungna att utveckla. Här kan man prata om höga berg och djupa dalar. Det tar ca 20 min att visselkommunicera runt hela ön. Att gå runt ön skulle nog ta lite längre tid !! När man ser La Gomera från havet så ser det bara ut som en torr, brun ö. Men det visar sig att när man kommer upp på ön så består större delen av subtropisk regnskog.Gammal skog, grönt, fuktigt och trollskt.Fantastiskt vackert. Högsta toppen är 1900 m.ö.h. I morgon avfärd till La Palma som ligger ca 50 nautiska mil i nordvästlig riktning. Staden heter Santa Cruz ! Populärt namn på en stad. Ska bli skönt att segla och komma ut på havet. Glömde nämna att vädret är helt underbart. Vi har haft tur. Det brukar regna mycket här i Januari.

Hälsningar till alla där hemma från alla här på Älva.

Seglingsloggen 24/1

LOGG 120124

Position : La Gomera

Spead: Half a knot

Course: 280 degrees

Time to destination: 16 hours

Weather: Sunny but few clouds with showers at La Gomera

Today it’s been a beautiful day!

The crew and students were happy when we saw the dolphins splashing about  a few metres from the boat while we were putting up the sail it was a beautiful sight on our way to La gomera.  On the night watch we saw the plankton glittering alongside the boat while the sound of the wind hit the sails. The next morning involved waking up early for breakfast while others were still on watch. Waking up to the sight of the islands was an amazing experience with the cliffs rising up from the rough sea.  When we came into port we got ourselves ready to go into the local town and eat out at a little restaurant with a few of our new friends. When we came back the sun was setting down ‘Trashy’ (Pontus) was trying out his new fishing gear but couldn’t catch anything.

During my night watch I (Nicole) was able to have a go at steering the boat at the helm and also helped with putting up the sails in the dark.  As a group we have been taught to tie various knots by the crew and some of the Swedish students. The food here is great and freshly cooked every day, especially the potatoes which were pealed by master chef Ryan Hardy. We have all been very good and not been sea sick just yet. The experience here has been great and I feel that it has pre pared me even more for university as I now have the confidence to talk to others even with a language barrier. So far it has been an amazing experience and am really looking forward to the rest of the week.

Nicole Usher & Robin Eurenius

Besättnings logg  2012-01-24

Position: Väl förtöjda i Puerto de Valle Gran Rey  La Gomera
Efter avg. Santa Cruz de tenerife de 23/1
Kurs: Mot La Gomera
Vind: Varierande riktning  2-3 m/s
Fart: 4-5 kn med motor och segel
Väder: Soligt med någon lätt regnskur på eftermiddagen. +20grader

Vi lämnade Santa Cruz vid 19 tiden i går kväll och satte segel direkt utan för piren ,stagfock och mesan. Under natten har segelsättningen varierats i ett försök att fånga den svaga vind som förekommit.  Avsaknaden vind och sjö har i alla fall givit de nya eleverna en chans att under lugna förhållanden i nattens mörker sätta sig in i riggens, seglingens och styrandets mystik. Vid 13 tiden bärgades segel och fartyget klargjordes för förtöjning.  Vi var förtöjda i Puerto Valle Gran Ray vid 1400, kl 1445 får eleverna gå iland efter det håller kapten ett kort möte med lärare och besättning där han informerar om bla. en nyinrättad rutin där skepparn bjuder in elever  till "afternoon tea" i salongen ,en mycket uppskattad rutin.
 Vakt havande elever och vakthavande styrman har just gått på sin hamnvakt.  Allt väl ombord.

Hälsningar
Håkan Almstedt
Överstyrman

Älvas besättning

Befälhavare Gunnar Carlberg
Har ett förflutet inom marinen. Har även jobbat på flera större chartersegelfartyg och är utbildad gymnasielärare. Seglar nu som befälhavare på Älva

Överstyrman/Maskinist Håkan Almqvist

Har jobbat på Marina läroverket sedan starten. Har varit befälhavare och styrman på en mängd olika segelfartyg och är även teknisk chef i rederiet. Jobbar som överstyrman.

2:e Styrman/Maskinist Seppo Voulas
Sjöman som jobbat med biståndsverksamhet i världens alla hörn. Har seglat det mesta och var bla kapten på vår första resa till Västindien..

Lättmatros Linda Pettersson
Har varit både gymnasie- och KY elev på Marina läroverket. Har under sommaren jobbat på SS Blidösund och seglar nu som lättmatros på Älva.

Lättmatros Petra Nyberg
Lättmatros och fd student på Marina läroverket. Tog examen från skärgårdskaptensutbildningen i för två år sen och gör nu sin fjärde resa med Älva.

Jungman Karin Gafvelin

Kock Tonny Barany
Kock från Halmstad med rötter i Ungern, som har Ungersk mat som sin specialité. Har seglat Älva sedan 2010 och har lång erfarenhet av kockjobb både på land och till sjöss.

Seglingsloggen 23/1

Teachers Log 2012-01-23

5 nM southeast of Santa Cruz de Tenirife speed 5 knots
Destinaion La Gomera

Yesterday I flew with 23 students from Marina läroverket to the south airport in Teneriffa. The students behaved excelent and we landed on schedule. After 1 hour by bus we arrived to the port and embarked Älva. Tony hade made lunch for and everything was perfect. The rest of the class and the english crew arrived and after som information and presentation of the crew the four watchteams where installed in there cabins.After dinner evrybody went out to see the town.

The nigtwatch did a good job  and after a silent night we woke up for a buzy day. Normal morningroutines and securityeducations led by the crew. The bus arrived after lunch for a five hours excursion to Teide, the famous vulcano. Everything went well and we arrived to Älva in time for dinner.

When I wright this we are sailing throw the night for a nice breeze. The deckwatch steer the boat, some students are watching a film, other play cards and some try to sleep. The mood onbord is very good and this journey has started excelent.

// Bengt

Date: 23rd January

Time: 21:03

Location: just off the coast of Tenerife

Speed; almost 5 knots

Course:  Southwest of Santa Cruz

Estimated time of arrival at next port: tomorrow at 14:00

Weather: a little cloudy with a light breeze

Today we woke up at 7:15 and had breakfast which was prepared by the Alpha team, this consisted of cheese, ham, eggs, bread and cereal. after breakfast, us English students were placed into teams, either Alpha, Bravo, Charlie or Delta.

This was followed by cleaning the boat, and food preparation. We then had a safety talk and a familiarization session, where we learned different things about the boat and what we should do in an emergency, all the students had to get into the survival suits, we looked like spacemen in our big orange suits. This was followed by dinner which was prepared by the Alpha team and chef Tony

We had an excursion to the Volcano, Mount Teide, it took us an hour and a half to get there and we then had some time to explore the mountains, which offered breathtaking views and opportunities for photos.

We returned to the harbor and had dinner which was beef, potatoes and salad this was followed by a talk on when we were going to leave port. At around 19.00 hours we set sail with all four teams pitching in to open up the sails. The Alpha and Delta team opened up the jibs and missle sail, once set up different individuals took to doing different things such as part of the Delta team taking up watch and Ryan, Gustaf, Jamie and William wrote this log.

PS Within the North Liverpool Academy we have a system which includes gems (keys for success) for different aspects of life, these include problem solving, determination, teamwork, creativity along with two others, today we believe we have demonstrated three of these gems which have been team work as we have worked alongside each other both English and Swedish students, we have also demonstrated determination as we have wanted to succeed at the tasks that have been set for us. The last gem we believe we have demonstrated is problem solving as we have solved the problems we experienced in our task along with beginning to solve the problem of the language barrier between the two nationalities.

Här kan ni följa loggen dag för dag och även klicka på Marine Traffic på Longitud o Lattitud kan man följa rutten
på satellit bilder. Kul att se!

Lucky me

... o så har turen kommit till mig igen. Jag gillade Coop nära på facebook och där var jag med och tävlade
om ett par slalomskidor, dragningen var idag och gissa vem som vann? JAG :)
På onsdag ska jag dit och hämta dem och så blir det ett foto av mig o skidorna till facebook, så håll ögonen
öppna!

Så här ser de ut, ser ut att vara rätt längd till mig! Kungsberget: here I come !

Seglingsloggen 22/1

Nu har första inlägget i loggen kommit från Gunnar Carlberg, befälhavare på Älva

Besättningslogg 2012-01-22, söndag

Väl förtöjda i Santa Cruz de Tenerife. Eleverna anlände under eftermiddagen och började med inkvartering. Först anlände huvuddelen av eleverna från MT-10 och kamraterna från Liverpool Academy kom fram något senare.
Vädret har varit vackert och temperaturen ligger omkring 20-21 grader. Vindriktningen är ganska skarpt nordlig till nordostlig. Detta kan få konsekvenser för om seglingen till Madeira kan bli av eller inte. Men det finns en plan B och så måste en sjöman ha lite tur också.
I vilket fall är eleverna glada och förväntningarna är höga. Vi planerar för och hoppas att det skall bli mycket segling och fina upplevelser.

Hälsningar
Gunnar Carlberg
Befälhavare

Söndagen

Sov lite tokigt inatt för att Theo skulle iväg, ville ju inte att de skulle försova sig... Var upp vid halv fyra och
tog farväl av han, sen hade jag svårt att somna om, men sen när jag somnade så sov jag till ca halv tio,
sov sådär halvbra. Sen bidde det frulle och sen kom syrran och vi mötte upp Ida och gick med stavarna,
vi gick 4,13 km, i snöyran delvis... sen blev det duschen och så åkte syrran o jag iväg ner på stan för att
kolla in lampor i lampaffären, fikade på Tösses, for till Mio, Intersport och Rusta.

Dagen har gått alldeles för fort. Nu bliré Pizza :)

Purple

Inhandlat på Mios rea, lila ljuskopp och lila roskudde, lovely !

Familjemiddag

Idag träffades vi och åt familjemiddag. Vi bjöd över mamma o pappa för att Theo drar i morrn
på 3 veckors segling på varmare breddgrader.
Vi åt fläskfilé och hasselbackspotatis, med grönpepparsås och grönsaker. Vin till mamma o mig
o alkoholfritt till de andra. Mysigt att äta ihop.

Go´kväll :)

Kramens dag

... idag, glöm inte den! Ge massor av kramar idag, det gillas :)

TGIF

... även fast jag har jobbat till kl sex... ut på en stavgång 2,5km på isiga vägar, men det gick bra.
Sen hem duscha, laga mat och äta maten vid tv:n och kollade på the Voice. Är bra mör efter gårdagens
boxpass och stavgången på det blev jag ännu mörare, undrar om jag kommer ur sängen i morrn bitti,
men det måste jag för jag jobbar i morgon.
Önskar er alla en god natts sömn, see you!

Boxpass

Sitter här i väntan på att få åka iväg på kvällens boxpass. Ska bli jättekul att prova på, jag har kört
en gång tidigare på mitt förra gym men nu dags att prova på hur Friskispasset är. Jag ska köra med
Veronika, så vi bör väl vara ganska jämna... hur som, kul ska det bli...

Dagen på jobbet har rullat på i vanlig fart och i morrn har jag bytt arbetstid, dock ej till min fördel 9-18,
men jag ska ändå jobba lördag, så det spelar inte så stor roll, får sova lite längre.

Nu: Tagga, tagga, tagga....

Sushi

... blev dagens lunch på min lediga onsdag. Jag har inte ätit sushi många gånger, men kan få ett sug efter det.
Vi köpte med oss hem från Mias sushi. Det var riktigt gott, luncherbjudande 9 bitars för 75kr. Ett tips!

Tomas o jag var ner på stan o gjorde lite ärenden, eftersom Theo åker på söndag skulle vi inhandla lite från
apoteket och växla till euro. Blev lite reafynd oxå, bla 2 t-shirt till Wilmer för under 50 lappen på Åhlens rea
och Tomas fick sig en ny jacka från H&M s rea för en tvåhundring...

Började morgonen med stavgång 3km, duktiga jag!

Surr i trädgården

Har inget att blogga om idag, så jag lägger in en bild som betyder mycket för mig...

Juli 2009, surr i trädgården i Åmot. Min mormors barndomshem som finns kvar i släkten. Här har det alltid
varit surr i trädgården sen länge tillbaka, då alla gubbar satt o groggade i trädgården o damerna stod för
matlagningen och städningen... Jag ser mig alla dessa gubbar sitta uppe på ett moln och grogga, precis
som i trädgården :)

God morgon ledig måndag

God morgon ledig måndag, ellie gör mig sällskap i soffan, snart blir det stavgång i snöyran. Fritids stängt idag därav min lediga dag, hämtar W kvart över ett o vi ska fika efter, antingen på fik eller hälsa på min mormor.

Temadagar

Hittade denna sida om alla årets temadagar

Min födelsedag den 12 april är LAKRITSDAGEN :) passar ju utmärkt.

O glöm inte nu på lördag 21/1: KRAMENS DAG

Söndag

En lugn söndag. Hade sovmorgon till 10, sen frulle och sen ut på ett hårt stavgångspass. Jag gick 3,7km men
tog i för kung o fosterland så jag är bra mör nu.
Sitter själv här för Tomas jobbar, Theo hos Lisa, Filippa hos Rebecka och Wilmer i pulkabacken med kusin.
Han kom in nyss med sin spruckna åklapp och gick ut igen, kul att han har o göra ute.
Jag åt nyss lunch och nu tänkte jag plocka ner det sista stjärnorna, har stjärn-ljusgardinger som ska ner,
men det är bara kvar i Wilmers rum och vårat sovrum.

Det är så ljust och fint ute, många som är ute o går och det är lagom kallt, -1,9

En skön slapp söndag, kanske ska jag köpa lite godis idag, jag har ju inte ätit det sen nyår, så kanske myser
jag till det och köper... söndagen är även skön för att jag vet att jag är ledig i morgon och kanske jag åker
till gymet för omväxling skull eller så blir det stavar, har inte bestämt mig än. På torsdag ska jag och Veronika
börja på Friskis Boxpass, det ska bli jättekul! skönt att man är taggad till det.

tulpanens dag idag

Hos Erikssons

Som vanligt hemma hos Bästis så väntade denna goda fikabuffé :)

Kalas

... för Bästis Eddie som fyller 9 år idag, hipp hurra!

Så kom den

... snön....

Den kommer nog ligga en stund och vad det blåser ute, inget skönt alls. Min tanke i morrn är att gå
med stavarna, så jag hoppas att det inte blåser.

Jag har ju ätit nyttigt sedan nyår och har inte druckit läsk eller ätit godis. Jag åt lite ostbågar förra
helgen, en dag har jag bestämt mig för att äta gott och så blir det nyttigt i veckorna. Idag blev det
en barnpizza till middag och jag kände hur ovant det var att äta skräpmat. Sen fyller jag även i vad
jag äter på dagarna, inget fusk, inte så att jag väger det jag äter, men uppskattar. Då tar man inte
den där frestande kakan och sen fyller man i allt man tränar. Det funkar för mig.
Fredagsmyset ikväll bestod av en kopp te och en näve cashewnötter.

tur att man inte gillar likör...

I mitt köksskåp

Idag slog jag till o köpte dessa sköningar på Åhléns, köp 3 betala för 2,
på reapris, så jag fick 6st för en hundring och de ska användas till
vardags. Fina tycker jag! Skål!

Avslappning

Idag har jag kollat båda avsnitten (som var 1,5 timme vardera) av Hinsehäxan, den var i två delar och den
var helt klart sevärd. Sista delen kollade jag i sängen, så skönt med bärbar dator... o vad jag tycker om
dessa play kanaler på datorn, perfekt när man har missat något program.

Min dag i övrigt har varit en ledig onsdag, så skönt med dessa lediga dagar, verkligen vardagslyx. Jag började
dagen med att gå med Wilmer till skolan och sen blev det en timmes prommis med stavarna och Ida. Sen for
jag iväg på stan och uträttade några ärenden, perfekt att ha min lediga dag till det. Lite lunch hanns med hos
mamma oxå som började jobba först kl 14 idag. Sen hem o softade lite... härligt!

Nu kväll igen... väntar på Biggest Loser Sverige som börjar ikväll kl 21. Ha en skön kväll, see you!

Älva

Den 22 januari flyger Theos klass till Teneriffa och där ska de segla med Älva i tre veckor!!!
De ska ta sig till olika hamnar och resmål blir bla Santa Cruz-ValleGomera-LasPalmas-Madeira-
PortoSanto-Grancanaria... kanske Safi, jag får uppdatera om rutten, allt beror ju på vindarna.
Vilken resa det kommer att bli för dem, vilka minnen och allt de kommer o få se och allt
jobb de ska sysselsätta sig med... Vi var på föräldramöte ikväll och fick mycket resinfo och
jag kommer givetvis blogga mer om den här resan...
men till att börja med så ska jag visa båten de ska segla

Älva är vårt största fartyg. Hon byggdes 1939 på Lödöse Varf för fraktfart i Östersjön. Efter mer än
50 år som seglande fraktfartyg byggdes hon om för passagerartrafik. Idag seglar Älva huvudsakligen
som skolseglingsfartyg.

På däck finns ett stort däckshus med konferensutrymmen, matsal och ett stort modernt restaurangkök.

Under däck finns 17 hytter, WC/dusch.

Älvas kajplats ligger i Stocksunds hamn norr om Stockholm.

På de tre masterna för Älva 8 segel med en yta på totalt 600 kvm.

På dagturer kan Älva ta upp till 80 personer och hon erbjuder komfortabel övernattning för 44 personer i 17 hytter. Dusch och wc finns i en del hytter och i korridorerna.

Älvas matsal rymmer 54 personer och ytterligare 20 kan sitta i den intilliggande baren. Våra kockar lagar all mat ombord och givetvis har vi fullständiga rättigheter.

Ombord finns gott om konferensutrymme och all nödvändig utrustning.

Välkomna ombord!

Värmade ljus

... fick jag av min kompis Veronika när vi var till henne o hälsade på, men jag glömde dem där när jag skulle hem.
Men nu har jag fått hem dem och visst är de fina!

Programtips

Kollade in denna länk på svt och detta program måste jag se, såg när de presenterade alla, väldigt
gripande.
Ett tips!

8/1

Idag matchar vi ögonskuggan men nya klänningen från Indiska, halva-rea-priset-fynd. Även knästrumpor samma fynd.

Trevlig söndag !

Gulddag

Idag åkte vi in med Jonas o Ulrika till Stockholm. Vi gick runt och sen åt vi lunch och vidare genom Gamla Stan
och slutmålet Kungsträdgården, där Juniorkronorna skulle välkomnas hem efter att ha tagit VM-GULD.
Där var det musik och tillslut kom kronorna ut på scen. Det var vi och 10 000 till, häftig stämning!
Nu är vi hemma igen och ska äta middag och bara mysa vid tv:n, man blev lite frusen då det är -6 grader ute.
Gladiatorerna har premiär på tv ikväll, så vi ska kolla med Wilmer.

Lite bilder från dagen :)

Tack för idag!

Träffade min Bästis bara sådär på Hötorget, kul att se dig!

Just for me

Tack snälla syster ♥. From N.Y

Lipgloss o ögonskuggor Victoria´s secret
Partyväska Tommy Hilfiger
Mugg Starbucks
Strumpor Ralph Lauren
Bakslickepott Kitchen Aid

Go kväll

Sitter o kollar på The Voice, bra underhållning som passar mig. Idag är det trettondagsafton och
Sussi på hemväg från NY, men planet var inställt från mellanlandningen i Amsterdam, men de ska
nog få åka med ett som går 22:55, de ska landa 00:15 så det blir sen kväll för pappsen.

Nu snöar det ute, härligt att få lite snö, lite ljusare, men lagom mängd är bäst!

Efter jobbet blev det stavgång och när jag kom in igen blev det duschen
och god middag, lax o pressad potatis... o vatten till, ingen läsk här :)
Kvällssnackset bestod av en apelsin o några mandlar. Kanske lyxar till
det med några ostkrokar på lördag.

See you!

Kusinhäng

Tidigare idag på Mcd, Täby centrum...

Reafynd

Dagens reafynd

Har provat denna förut, tror tom det var i somras, nu hängde den där för 100 spänn :)

En favvo, har den i svart, fr Indiska                                 Linne fr H&M

Reafynd, Indiska

På väg till Täby centrum, började dagen me...

img_8225 (MMS)

På väg till Täby centrum, började dagen med en stavgång på 3,5 kilometer, det är en skön känsla att få träningen gjord på morgonen. Eftersom jag har bungypumpstavar med 4 kg motstånd så blir det en bra träning, nu är vi strax framme, vi får sällskap av Roger o grabbarna :) see you later.

Onsdagar

Jag har en längre tid funderat på om jag ska vara ledig en dag i veckan, så från i år bestämde jag mig att
ta ledigt en dag i veckan, det blir onsdagar. Jag har i hela mitt arbetsliv jobbat heltid och tänker nu passa på
innan Wilmer fyller åtta år att gå ner i tid utan att behöva skriva om i avtal osv... jag ska känna efter, så jag
har för tillfälligt bara skrivit till 31 maj.

Jag ska ha mig en EGO dag :)

2 år

Bloggen fyller 2 år idag!
Det här blir mitt 1350:e inlägg!

... and there is moore to come!

5 månader

...exakt, så länge är det kvar tills jag sitter på ett flygplan och reser med min Bästis till sol, bad och värme :)

Vi ska fira att vi fyller 40!!! jag i april och Bästis i juli, så vi tar o drar mittemellan! Bara vi två!

Längtar!

Nyårs

Vi hade en trevlig och lugn nyårs... Vi var hemma hos Idas. Vi åt god 3-rätters och drack bubbliga drycker.
Strax efter elva skickade vi iväg en brinnande lykta, de är så fina när de seglar iväg. Vi hade inte köpt några
raketer men vi var ut o kollade fyverkerierna och skålade in det nya året.

God morgon! Nu kör vi igång det nya året, lets go !