Seglingsloggen 27/1

Datum: 2012-01-27 Loggskrivare elevlogg: Pelle P & Emil M
Loggskrivare lärare/besättningslogg: Lee Stern
Position: Förtöjd Santa cruz La Palma
Väder: som en riktigt fin svensk sommar dag.
Hej,   Dagen började med att vi tog en promenad på ca 30 min till Museo naval som är ett Museum där man byggt upp en replika av Christoffer Columbus skepp "Santa Maria", men man har även byggt ett Museum där man ställer ut gammal navigations utrustning. Efter besöket på museét fick vi fritid och promenerade tillbaka till båten där vi blev serverade Lunch som idag bestod av Pyttipanna med stekt ägg, efter lunchen bestämde vi oss för att dra oss mot stranden eftersom vädret lockade. väl framme vid stranden så vart det sol och bad för hela slanten. När mörkret började ta plats så drog en stor del av oss ut på stan och käkade på restaurang. Nu sitter vi här på båten och börjar tänka på refrängen och mängden av oss kommer nog snart dra sig till sängs.   //Pelle och Emil

Lärarlogg
Tidigt imorse lämnade våra gäster från Liverpool North Academy Älva och La Palma. Några elever var vakna och vinkade av dem resten skickar sina hälsningar här. Vi hoppas att LNA gänget nu har kommit tryggt tillbaka till England och att de redan saknar oss ;)

Efter frukosten och "klart skepp" var det dags för dagens studiebesök. Vi promenerade genom Santa Cruz tillsammans och besökte "The naval musemum" där Kapten Gunnar berättade allt om de gamla skeppen och navigationsuinstrumenten vi kunde se där.

Jag har haft fördelen av att få vara med ombord den senaste veckan tillsammans med Mt10 och våra gäster från Liverpool North Academy. Det har varit en mycket spännande vecka med många nya och roliga erfarenheter för min del:). När jag ser tillbaka på denna vecka tänker jag på hur vi först kom till Älva på Teneriffa och där träffade lärare och elever från LNA för första gången. Till att börja med hade vi ganska stora problem med att förstå varandra men med tiden blev det lättare och gick bättre och bättre och oooops så hade hela veckan gått...alldeles för fort. Vi har tillsammans upplevt två fantastiska utflykter i landskapen på Teneriffa och La Gomera då vi fick lära oss om hur dessa öar uppstått ur vulkanutbrott efter vulkanutbrott under många miljoner år. Vi fick lära oss om visslespråket man använder på La Gomera (ett av 4 ställen på jorden)  och att "manana" inte betyder imorgon utan helt enkelt "inte idag". Vi har också lärt oss att det är oförskämt att be någon skynda sig och en av de viktigaste sakerna på La Gomera verkar vara alla fiestas som hålls för olika helgon, varje  liten kyrka har ett eget helgon med en egen dag för fest. Vi har upplevt två dagar segling då vi haft delfiner som följt oss i fören en bit på vår väg och vi har haft en nattsegling under stjärnklar himmel då vi lärt oss lite om olika stjärnor och planeter. Vi har hissat och halat segel, vi har övat på olika knopar och på att kvajla tampar. Vi har alla träffat nya vänner:)

I morgon lämnar även jag Älva (och det fantastiska klimatet här) och jag vill säga tack till alla elever och besättning som varit med och gjort denna resa till ett fint minne!