SAMMANSTÄLLNING

... för februari månads powerwalk med bungypumpstavarna.

01 februari 4,00km
07 februari 2,69km
12 februari 4,17km
23 februari 3,39km
26 februari 3,48km
28 februari 2,69km
29 februari 3,68km

Totalt: 24,1 km = 2,4 mil

Det blev alltså bara hälften av vad jag gick i januari (4,8 mil), dåligt...
men jag har gått på fler boxpass och sen har det varit mycket
snö och många minusgrader denna månad, därav svårare att
gå.

Men jag fortsätter kämpa och nu har jag fått lite ny musik i lurarna
att gå till...

29 FEBRUARI

I år är det skottår , vår vän Dick fyller alltså 10 år idag, men han är lika gammal som mig!
Grattis till han! 

Jag har ledig onsdag och det är så fint väder, temperaturen visar 9,9 grader och solen visar
sig från sin bästa sida, verkligen vårväder :)
Sitter nu vid köksbordet och har fönstret öppet, så underbart.

Vi har en liten städdag idag och tvättar i tvättstugan och grejjar inne, tvättar alla soffdynors
fodral och Tomas har torkat fönster och golv. Nu ska jag ner i tvättstugan och hänga det sista,
sen blir det nog en fika på balkongen.


DAGEN LEDIG

Denna lediga dag spenderades till stor del i Täby centrum med mannen, lilleman, dottern o kompis till henne.
Killarna gick lite för sig i centrum och jag gick med tjejerna. Blev några inköp... fyndade ett par byxor för en
hundring, några armband o en halsduk till mig. Filippa fick oxå med sig några kassar hem... och jag blev lite
fattigare :(

Imorrn är det ledigt igen och då har jag tvättstugan och tänkte röja upp lite i klädkammaren och i sko/jack-
garderoben, behövs verkligen...

Nu vill jag bara gå o sova, så god natt !




NYTT


Pilgrim - köpte på Malmö Flygplats

MÅNDAGKVÄLL

Har jobbat idag och eftersom jag jobbar på lördag och ska ha en ledig dag så tar jag den i morrn.
Passar på när jag har min 7-16 vecka och det är sportlov och Wilmer är lite risig. Så jag är alltså
ledig i morrn och min ledig onsdag som vanligt, så nu blir det jobb först på torsdag, lucky me!

Vi hade noll fantasi på mat idag, så det blev hämtmat... lite olika, men jag blev så sugen på sushi
igen, så det blev en sån idag igen!! åt ju det sist i lördags, men fräscht o gott och lagom mätt.

Nu ska jag slänga mig ner i soffan och kolla ett avsnitt av Dallas ur min DVD box, töntigt va? :)
Så nu överger jag datorn för idag och beger mig till soffan, men min iPhone är med mig så det
blir lite wordfeud i samma veva..

PIPPI



Min nya sköna Pippiklänning, love it. Nu kan våren komma !

TRERÄTTERS


Förrätten


Huvudrätten


Efterrätten

3-rätters som vi gjorde tillsammans när vi hade AfterWork med jobbet i fredags. Så gott !
Jag var med i varmrättslaget. Ett stort tack till Sir Percy 

Bjuder på några fler bilder från kvällen








Sen var vi några tappra som gick vidare till G

BÄSTISHELG

Har haft min Bästis på besök i helgen.
Jag o Ida blev hämtade av Bästis o Syrran igår o vi åkte ner på stan. Vi började med att gå o fika
på Tre Praliner. Sen blev det många affärer och när vi kom hem till mej så blev det sushi som vi
hämtade med oss från stan. Det blev lite rosé och sen fram med snacksskålarna till melodifestival
på tv.
En mysdag helt enkelt. Hon sov över och vi startade med en prommis i morse, så att hon fick känna
på hur det var att gå med bungypumpstavarna. Åkte sen ner på stan o fikade på Tösses och nu sitter
hon på bussen hem.
Det är fint väder ute idag med solen som skiner, men det är kalla vindar, inget skönt alls. Så nu blir
det tv i soffan för mig.



Tack för en fin helg alla pinglor ♥

AFTERWORK



Trevlig AfterWork igår med 3-rätters som vi alla lagade tillsammans i olika lag. Jag var med
i varmrättslaget. Mer bilder på den goda maten kommer sen.
För nu är det fokus på att göra mig iordning och möta upp Bästis om en stund på stan :)

På återseende !

TJOHO

Fredag och löning idag :)

Nu väntar jobb och efter jobbet ska vi ha AfterWork och laga mat tillsammans. Ska bli kul!
Kanske blir det oxå en sväng till G där T-Bag spelar ikväll.

Trevlig dag till er alla!


KONTVERK


En stolt Wilmer visade upp detta fina konstverk som de har gjort i
skolan, de sitter så fint på väggen i korridoren. Duktiga barn !

NU ÄR HON HÄR


En Prinsessa är född !
23 februari kl 04:26
Längd 51cm
Vikt 3280gr

Grattis Victoria o Daniel
Grattis Sverige

Känslorna är all over the place -
Daniels ord

Prinsessan Estelle Silvia Ewa Mary Bernadotte

LET´S COLOR

Hemma igen från Färgskolan i Malmö. Vi har lärt oss mycket och fått jobba mycket praktiskt, så nu kan
jag bredspackla :) har varit två fullspäckade dagar, så nu är jag så trött, nu blir det sängen.

Slänger in en bild, see you

BYE

Sitter här o äter lite frulle denna tidiga morgon. Mörkt och 1,8+ ute, ska strax bege mig iväg till Malmö
för att gå på färgskola i två dagar. Jag ska först hämta upp Anette vid stationen och Lena hemma hos
henne. Sen flyger vi!

Jag har aldrig varit i Malmö, så det ska bli spännande...

God morgon!


VACCINATION



Nu har Filippa tagit första sprutan mot livmoderhalscancer, 2 to go. Ett bra vaccin !

GoD MoRGoN

Jag önskar just dig en bra måndag ♥

SÖNDAG

En riktig slapparsöndag... vaknade i tid och kom igång o blev klara med allt snabbt, softa lite framför
morgontv:n och sen åkte vi o fikade hos mamma o pappa. Nu är klockan snart halv fyra och grabbarna
ska åka o spela innebandy, så då tänkte jag o Filippa äta på kina, lite mor o dotter mys i lugn o ro...

Veckan som kommer blir fullspäckad, jobbar 9-18 i morgon måndag, sen flyg ner till Malmö tisdag-onsdag,
för färgskola hos AkzoNobel, ska blir jättekul.
Ledig torsdag, jobba 9-18 fredag med efterföljande AfterWork med jobbet. Lördagen kommer min Bästis o
sover över hos mig...

En intressant vecka.

LÖRDAG

Härliga lediga LÖRDAG!

Sov till 9, sen alla morgonbestyr innan jag skjutsade Wilmer till tjejkalas. Sen styrde jag bilen
ner mot stan och träffade syster och vi strosade runt och gick o fikade på Tösses.
När jag kom hem gick jag prommis med Ellie och nu sitter jag här med en drink vid min sida o
kollar på när Tomas lagar middagen, som idag blir köttfärssås o spagetti.

Ska slänga mig i soffan sen och kolla lite på när tv sänder från Whitney Houstons begravning i
New Jersey....
... senare blir det glatt igen och då ska jag kolla på melodifestivalen, som vanligt på en lördag.

Hoppas ni alla har en fin lördag, kram

FREDAG

... igen!

Hänger inte med... men skönt med fredag igen, härligt och med ledig helg oxå.
Blev serverad en drink med smak av Turkiet när jag kom hem... åhhh vad jag
längtar dit!

Maten står i ugnen, hasselbackspotatis och helstekt fläskfilé som mannen gör så
bra.

Idag har det varit jobb, åt lunch med Lena o Tomas på Thai:en, gott ibland. Efter
jobbet åkte Lena o jag till Skoman där vi köpte stövlar, Lena ett par Sorel och jag
ett par nya mysstövlar, mina gamla har jag gått tre säsonger i och de sjunger nu
på sista versen, men jag älskar dem och har nu separationsångest ifrån dem. De
nya är annat märke, Axelda. De blir bra, så ulliga, varma och sköna... och 50%,
så jag betalade 475kr och jag ser långsiktigt, så de ska hänga med nästa säsong!

HERE I GO



Så´där´ja... nu kan jag träna ett år till! Körde boxen idag med V och så
passade jag på att köpa egna boxhandskar, de som finns att låna där är
svettiga och luktar inte gott...
Nu kör vi !

Southfork ranch

Titta vad jag har fyndat idag, 2565 minuter Dallas :)


99kr /box

Alla hjärtans dag idag ♥
Så här har min dag sett ut


Smög med dessa tidig morgon innan jag drog till jobbet.. ♥


Lunch med ♥



Vad glad jag blir av finaste kortet ♥


Wilmers o min alla-hjärtans-dag-middag ♥


For me ♥


Tack Tomas ♥

Det kom ett vykort


... från GranCanaria... från sonen ♥ 
det är inte ofta nuförtiden som man får vykort, lite tråkigt tycker jag, 
förr damp de ner i brevlådan titt som tätt, men det är väl alla telefoner
o datorer som tagit över...

KusinVitamin

Oj vad skoj de har hela tiden. Wilmer har sin kusse här och de är sysselsatta hela tiden...
Han sov här, så igårkväll var det film, saltapinnar, godis o popcorn o massor av fniss :)








Favvosysselsättningen är sparkcykeln och bilen och de sladdar inte bara
nere i källaren, utan här hemma oxå o gör rondeller och skyltar...

Sen har de oxå varit ute i flera omgångar. Nyss åt vi lunch, köttbullar o
makaronsnäckor, mums...

SolSöndag

Vilken HÄRLIG dag, underbart i solen. Termometern visar -0,3 och man hör fåglarna sjunga ute,
en dag närmare våren, LOveLY!

Fotade lite när jag var ut på min stavgång, som idag blev 4 kilometer, helt slut nu och strax en
dusch, men först ut med Ellie.








Breaking news



Har kommit hem från en bilfärd i snöyra när jag skjusade Theo till Lisa nu mitt i natten
och när jag åker hem så får jag höra detta på 03:00 nyheterna, så synd på en så bra
röst. Hon hittades död på ett hotellrum i Beverly Hills.

RIP Whitney ♥

RensaFixaKasta

På eftermiddagen fick jag lite krafter att börja rensa lite lådor, trist men välbehövligt




... vet inte hur många omaka par strumpor jag har, äter tvättmaskinen upp den andra? någon som vet :question:

Seglingsloggen 10/2, tack o adjö



Hej,   Idag efter frukosten så började vi med den såkallade slutstädningen, vi delades in i fyra olika städ grupper och efter mycket slit och 4-5 timmars jobb så blänker Älva som aldrig förr. Efter städningen så började solen bränna vilket lockade halva ligan till Playan för lite sol och bad, därefter så gick alla på båten iväg till en trevlig spansk restaurang där vi blev serverade Paella.  Nu sitter vi här och njuter av de sista timmarna ombord samtidigt som hemlängtan är stark. morgon dagen består endast av lite städning i hytterna och resten väntan på bussen moFlyget som ska ta oss mot kylan :( och till våra nära och kära :) Tack för den här tiden ombord!   // Pelle & Simon    ..........................................................................................................................................................................................

Besättningslogg

2012-02-10

S/Y Älva väl förtöjd Las Palmas Gran Canaria

 

Lycklig den som likt Odysseus har gjort en äventyrlig resa, brukar det heta. MT-10 har också gjort en resa bland öarna i en av Atlantens ögrupper. Under första veckan hade vi gäster från Liverpool Academy. De engelska eleverna smälte snabbt in bland sina svenska kamrater. Canarieöarna upptäcktes av romerska sjöfarare men de såg ingen användning för ögruppen, tappade intresset och det blev ingen kolonisation.

 

Odysseus fick under sina resor uppleva fantastiska och märkliga ting på Medelhavet. Magin och de magiska förklaringarna av det okända hörde till hans tid. När MT-10, från Klart Skepp, skulle ut på sin resa bland de atlantiska öarna hade moderna och vetenskapligt rationella synsätt ersatt magin. Inga cykloper, jättar, sjöjungfrur och odjur väntade med fantastiska äventyr i beredskap. Inga sirener fanns att locka S/Y Älvas kapten i fördärvet, med sin sång, inga olympiska gudar drev upp stormar. I stället fick vi sakliga väderleksprognoser via satellit. Det mest äventyrliga som kunde hända, var om någon myndighetsrepresentant visade sig och frågade efter dokument med sällsamma benämningar på engelska.

 

Men det blev ändå ett äventyr som påverkades av vädrets nyckfulla krafter. Ibland fick vi påhälsning av delfiner och grindvalar. På nätterna glimmade marelden i vågorna. För dagens människor är detta visserligen vackert och sensationellt, men vetenskapligt fullt förklarliga fenomen. Antikens sjöfarare förfogade över ett brett register med sagolika och magiska förklaringar. För oss moderna människor återstår bara känslan och glädjen av själva förete-elsen. Vi känner igen våra följeslagare på världshaven, känner deras vanor och har namn på dem.

 

Jag vill gärna tro att våra studenter inte endast upplevt resan mellan Teneriffa, Gomera, Lanzarote och Las Palmas, Gran Kanaria som en planlös odyssé mellan Scylla och Carybdis. Tiden har varit knapp men vi har ändå seglat mycket och gjort mesta möjliga av den upp-levelsen. Vindförhållandena har varit bestämmande för hur rutten skulle läggas. Men den som gjort en resa har alltid någonting att berätta. Med tiden kanske det visar sig att det fanns ett sjöodjur och en Calypso på Gomera.   

 

MT-10, tack för den här tiden och en händelserik kryssning. Ha en trevlig och säker hemresa.

 

Gunnar Carlberg

Befälhavare S/Y Älva.

 

Bästa pizzerian i staden fyller 20 år, sni...

img_1595 (MMS)

Bästa pizzerian i staden fyller 20 år, snittar o bubbel o 20 % rabatt . Det blev dagens middag.     Trevlig kväll, själv vet jag inte om jag ska ner till puben på afterwork eller vara hemma, ska jag dit så får jag gå och det är kallt, nu minus nio komma en, brrrr...

Seglingsloggen 9/2

Hej!

 

9/2-12

 

Oskar Lövgren

 

Las Palmas Gran Canaria

 

Här ligger vi nu längs den sunkigaste piren i hela Las Palmas, men vi håller stämningen på topp ändå!

 

Dagens aktiviter har bestått av först ett besök på ett teknisk museum som var intressant och häftigt. Lunchen tillbringades av de flesta på McDonalds och sedan bar det av mot en marina för att titta på båtar och hälsa på det svenska fartyget Gladan som ligger här under vintern.

 

Väl på båten igen så var vi ganksa trötta i både ben och fötter så då blev det till att dega framför en dålig romantisk film. Kvällen spenderas av de flesta inne i stan och vi är ett fåtal kvar på båten. Det är väl i korthet vad vi har gjort idag och imorgon blir det Ship Shape av hela skeppet (rent skepp).

 

Puss och kram, snart är vi hemma. Oskar!

 

Hej!

 

Idag har det varit lugnt ombord, eleverna har varit på museum  och tittat på flygplan, rymdraketer och uppstoppade dieselmototer. Därefter fortsatte de till emarinan   och spanade in båtar. Så vi i besättningen passade på att fortsätta den ständiga jakten på rost och målande. Dagarna rullar på i rasande fart och snart har denna grupp gjort klart sin resa och vi ska förbereda inför nästa klass som kommer!

 

Detta är min sista logg för denna resa.

Det har varit tre spännande och roliga veckor ombord med denna MT-klass. All lycka till er i framtiden!

 

Kram och hej från  Linda

 

 

Gonatt

Har jobbat 9-18 idag och direkt efter jobbet åkte jag till Friskis och där blev det box-pass med Veronika.
Idag var sista dagen på mitt Friskiskort, så dags att förnya, annars kan jag inte gå på boxen nästa vecka...
Just nu nyduschad och har kollat på Biggest Loser och nu väntar sängen, så skönt med sömn efter en lång dag.
Imorgon jobbar jag 7-16, skönt att sluta i tid, blev lite omplanering i schemat då det är personal sjuk o
ledig dag. Tredje fredagen i rad som jag jobbar tidigt. Nackdelen är att jag snart ska upp..

Så nu säger jag Gonatt !



Seglingsloggen 8/2



Elevlogg

Datum: 2012-02-08

Loggskrivare: Jessika L, Fredrik L

Position: Las Palmas, Gran Canaria

Väder: Solen är bakom moln, lite blåsigt,15 grader

 

Idag så har vi som vanligt haft morgon väckning kl 07.15. Efter det gick en del av klassen till ett fartyg som heter "Christian Radich". Jessika var inte med men Fredrik var där. Han tyckte att det var fint. De var inte mycket längre en Älva men den var bredare och de fanns inte hytter där utan ett stort rum med 20 bäddar. Det var intressant och det fanns en guide som visade runt dem och berättade om historian om fartyget. Den hade renoverats och byggt om inredning pga att den blev skadad av flygplan under andra världskriget när flyplanet attakerade hamnen. Själva inredningen var väldigt modern och navigations utrystningen var modernare. Allt var mycket större på den båten en på Älva så det var en riktigt intressant syn. 27 segel hade fartyget och själva seglings utrustningen var nya men gamaldags teknik som tex. så fanns de ingen elektronisk vinsh, fast de hade en ombord men användes knappt. Om de hade ankrat på 90m djup skulle de dröja ungefär 45min för att vinsha upp all kätting.

Efter fartyget så stack vissa till stan och vissa stanade kvar på Älva och sov. Det har varit fritid hela dagen utom studiebesöket.

Fredrik gick ut till olika affärer och käkade på donken med WIFI och sedan gick han hem igen.

Jessika gick bara till gallerian som var bara 15 min från Älva och sedan hade hon skeppsmöte.

 

Imorn så är det planerat att vi ska ut på studiedag igen. Får hoppas att planerna inte ändras.

Hejdå

 

//Jessika L, Fredrik L

 

 

Loggskrivare: Erik Nygren och Bengt Wallin

 

Position: Fast förtöjda Las Palmas , Gran Canaria 

Väder: mulet och kyligt

 

 Efter sedvanlig frukost med information tog Erik och gastarna ( eleverna ) en 45 min promenad till det norska skolsegelfartyget Christian Radich. Bengt tog taxi pga knäproblem.Vi hade dagen innan blivit inbjudna till en guidad rundvandring eftersom  förre befälhavaren,  Bengt Malm kände till både Marina Läroverket och vår skeppare Gunnar Carlberg.. Det visade sig bli mycket sevärt och eleverna var mycket intresserade. Hon är en tremastad fullriggare och för 27 segel. Byggd 1937 som skolsegelfartyg vilket gör att hon är väldigt vacker och välseglande. I kväll höll sedan vår kapten ett föredrag med powerpointpresentation om sitt liv liv som överstyrman på diverse lastfartyg, ro-ro fartyg och segelfartyg bl.a världens största . Den femmastade fullriggaren Royal Clipper som är ett lyxkryssningsfartyg. I morgon tänker vi fortsätta studiebesöken men om detta får ni läsa då. 

 

// Erik o Bengt

Just nu

Soffan, te, marabou helnöt och senaste nr av ULLA som kom i brevlådan idag.

I väntrummet

 

Har varit o tagit bort en leverfläck, eller "åldersvårta" som doktorn så fint
sa :) Fick lokalbedövning, behövde inte sy. Nu är den borta!
En dag närmare 40 års dagen :S Mycket skoj händer med kroppen när
man närmar sig...

Seglingsloggen 7/2


En dag som Emil Z på Las Palmas. 7 feb 2012

 

Dagens stora händelse har varit VHF:provet. Efter en hel del snabba studier på kajen tio minuter innan var Emil redo.

Fastän det var ganska kort verkade Emil och de andra i Mt Crew ha koll så humöret var uppe ändå. Emil säger själv att det kändes bra att ha provet gjort, han är nöjd.

Vi firade det med glass och frukt i värmen.  YHAARRG. DAS GUT.

 

Emil har knappt sett till resten av klasset efter att glassätandet var slut, men Emil åkte med Evelina, Jessika och Victor till stan och letade tills vi hittade en resturang till rimligt pris. Emil fick oxfilepizza utan oxfile och när kocken blev tillsagd slängde han på kött och körde den i micron. Som tur var hann hans chef säga till honom innan Emil gjorde det . . . Det blev en ny fräsch pizza och Emil blev dubbelt så mätt på priset av en. Duktig pojke, han käkar sig mätt. Efter det gick vi vidare fångade en taxi och fick beskriva vart vi skulle utan att veta varken var båten låg eller hamnen hette för någon som bara verkade förstå orden Left and Right. Vi tog några varv i rondellerna medans vi försökte klura ut vart vi var på väg. Ah.


Ungefär så har dagen sett ut, nu ligger Emil i soffan och myser framför film, fastklamrad vid en kudde. Men han är alltid nöjd och go' när han fått åka taxi. Speciellt när han slapp betala och Victor sprang.

(Jag fick ta den smällen. /Liten förtrykt flicka i en mansdominerad båt)

 

// Evelina Gepard och Victor Hallerfelt

 

 

Besättnings logg 07 02 12

Position: Väl förtöjda i fiske hamnen i Las Palmas

Besättningen har under dagen tagit itu med det vanliga underhålls arbetet . Linda och Petra har givigt sig på det ständiga rostknackandet och målandet. Karin har börjat kolla upp den ganska hårt slitna löpande riggen , tampar som behöver bytas, bänslingar och surrningar som måste ses över osv.

Kapten har under dagen och tagit kontakt med gamla kollegor på den Norska fullriggaren Christian Radich som också ligger i Las Palmas och ordnat så att våra elever och besättning får göra ett studiebesök där under morgondagen. Hamnen har under dagen ordnat med el anslutningen från land  så att vi inte behöver  köra egen generator. Krånglande toaletter och igensatta rör får sig en överhalning . Allt väl ombord.

 

Hälsningar

Håkan Almstedt

Överstyrman och tekniskt ansvarig  

 

Favorit

...till våren men älskar dem redan, 149kr!!! postorder.



Så sköna o sitter på nu, sitter på hela tiden när jag springer i tvättstugan.
Det var ingen som hade bokat efter min tid, så jag förlängde min tid och
ska snart hämta det sista i torkrummet. Jag var duktig o satt en lapp att
jag var klar i tvättstugan och endast har torkrummet och när jag var ner
senast så tvättade någon där. Bra gjort av mig!

Ikväll kommer Lisa och hälsar på. Theo kommer hem på lördag natt, han
längtar nog hem nu, kan inte fatta att de snart varit borta i tre veckor...
Känns som han flyttat hemifrån...

Trevlig kväll! Ledig dag väntas i morrn oxå :) Lucky me!

Medaljkille


Idag har Wilmer haft friluftsdag. Han valde att ha med sig pulka och de
fick medalj och diplom. Stolt kille ♥

Så här såg hans kom-ihåg-lapp ut, som satt på ryggan. Han skrev den i
skolan igår:

(pulka - tunnbrödsmacka - oboy) ♥

Seglingsloggen 6/2

Datum:6/2 2012

Loggskrivare elevlogg: Jonathan Norén Simon Olsson

Position: Puerto de la luz, Grand Canarus, Spanien

Väder: Växlande molnighet med ett inslag av mörker

 

Hej hopp här sitter Jonte och Simon och skriver denna underbara elevlogg bara för alla våra fans.

Idag har vi seglat i ett sjukt stormväder ungefär 2 5 meter vågor och typ 50% har bränt sig något så helt sjukt hårt.

Näää skoja bara vi har haft ett sjukt stört bra väder och det har varit lite vågor, men de flesta har vant sig.
Vi ändrade rutten och valde att gå in i hamnen idag pga en läraren vek ner sig och för att vi elever ville schteeeka lite.

Vi förtöjde vid 17.15 och har därefter gjort den "roliga" städningen Klart skepp -.-` .....

Och för er föräldrar som läser detta och inte förstår vad detta är -.- är det en utråkad gubbe.........
Just nu är vi klara med städningen och ligger i den stora hamnen Puerto de la luz, där finns jätte många stora, superstora båtar...
Efter denna elevlogg ska vi vandra in och göra kaos i staden Las Palmas.

Aja hörs snart mammor och pappor nu drar vi och gör något.

Ps: tyväringa bilden för dator är inte av nyaste modell :)

 

 

Lärarlogg:

 

Pos. Fast förtöjda i Puerto de la Luz, Muelle des Pescadores i Las Palmas.

Vxl molnighet, småkyligt.

 

Gårdagens kraftiga dyning med grov sjö har sugit musten ur de flesta ombord. Sjötrött är nog det rätta ordet. Därför tog vi beslutet att korta tiden till sjöss och gå direkt till Las Palmas. Vi fick trots den fortsatta höga sjön en underbar segling i halvvind, från söder om Fuerteventura till Las Palmas. Ca 40 sjömil, för fulla segel i 4 beaufort. Lektioner genomfördes enl. schema och imorgon efter lunch blir det prov för VHF-certifikat. Så det har varit mycket MAYDAY RELAYoch Alpha Bravo Charlie Delta mm ombord de senaste dagarna. Efter ship-shape så råder nu lugnet ombord, bara hamnvakten är kvar av eleverna. Det är också en Fiesta i stan har vi hört.Hela Catalina-parken är full av dans , sång och grillade maträtter av alla dess slag. Den norska tremastade fullriggaren Cristian Radich ligger här i närheten. Det vore kul om vi kunde få till ett studiebesök ombord på henne. Kapten Gunnar känner visst en av kaptenerna som brukar jobba ombord där. Sammanfattningsvis så är allt någorlunda under kontroll. Hälsningar från S/Y Älva till alla därhemma.

 

H/Bengt och Erik

Seglingsloggen 5/2


Elevlogg 2/5 2012

 

fart:  5  knop 

N 28 10. 55 W 13 40. 52 

kurs 250 grader  

väder soligt

 

 

Idag så lämnade vi hamnen runt 9 tiden, det blåste runt 15 m/s.Det har båsigt hela natten så vågorna var runt 5-6 m dal till topp. Många är sjösjuka och folk börjar bli lite irriterade på varandra men humöret är ändå ganska bra. På morgonen så hissade vi mesanen, inre och yttre klyvare och stagfocken. Vinden har avtagit under dagen å nu har vi hissat storen, vågorna har blivit lägre och är runt en meter. Byssan ha haft det en tuff dag och tappade ut lasagne för 40 personer. kocken utryckte sitt missnöje med diverse kraftutryck, så middagen blev improviserad stekt potatis med korv och köttgryta. Lunchen var pyttipanna.

 

 

loggskrivare: Gustaf Båberg.

 

 

Besättningslogg

 

2012-02-05 

Under gång för segel: 

Fart: 6 knop 

Segelsättning: Mesan, storsegel, fock, förstagsegel och inre klyvare 

Position klockan 2000: 28o 05,´0N; 013o42,0W (16,0 n.m sydost om fyren Ponta Lantailla på Fuerteventura.)

 

 

Till havs, det är skönt att få äntra ut och göra loss segel samt kasta loss och styra ut på böljorna de blå. Denna gång kommer vi dock inte att passera Dogersbankar och inte heller blir det någon hälsning från fiskeflottan. Men rutten är lagd så att vi passerar öster om Fuerte-ventura för att sedan vika av mot norr och Gran Canaria.

                                                  

 

När vi lämnade hamnen i Arrecife strax före 0900 i morse hade det stora kryssningsfartyget "Norwegian Jade" lagt till tvärs över piren. Hon är en jätte, 249m lång och 33 m bred. Vi löpte ut ur hamnen och satte genast fart med segelsättningen. Vinden hade haft kulingstyrka i flera dagar och därför möttes vi av kraftig till svår dyning från NE samt måttlig sjö. Men detta hindrade inte eleverna från att villigt gripa sig an med att delta i segelsättningen. På grund av den ännu kraftiga vinden sattes endast mesan, förstagsegel och inre klyvare till att börja med. Farten skulle ändå bli tillräcklig, mellan fem och sex knop.

 

 

Senare på eftermiddagen började vinden att avta och vi satte storsegel samt fock för att kunna hålla farten. Dagen avslutades med en fin segling i solnedgången för en styv nordostlig  bris och under nästan fullt segelställ. Sjögången och den svåra dyningen har börjat lägga sig.

 

 

 

Seglarhälsningar från

 

Gunnar Carlberg

 

Befälhavare

Madonna



Från nattens Superbowl final där New York Giants vann.

Seglingsloggen 4/2


2012 02 04

Von Björkenholt och Sir Allwin  
Förmiddag: vi startade dagen med en rejäl frukost som vanligt, efter det så hade vi våran dagliga städning. klockan nio började de första lektionerna som idag handlade om de om nöd, il och varning (på VHFen) och på idrotten fick vi lära oss hur man lindade en stukad vrist.   Lunch: Till lunch idag vart det kött och potatis med någon mysig brun sås.   Kvällens planer: är att först ut och äta en trevlig middag med Mtc, för att sedan dra sig vidare till en dansuppvisning :)  
Position: Lanzarote Arrecife  
Ankomst till nästa destination beräknas vara klockan 9:00 den 8 februari. på Gran Canaria.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------  

 Lärarlogg:

 

 Positon: Arricife hamn, Lanzarote

 

Vind; NO ca 17m/s

 

Loggskrivare: Bengt Wallin

 

 

Vi ligger fortfarande i hamn och bevakar väderutvecklingen.Just nu 7metersvågor i vattnen norr om ön och ca 3 meters vågor utanför oss.  Lektioner enligt schemat under dagen. Eleverna har kommit in i rutinerna och det mesra flyter på bra..Ungefär halva klassen är inne i stan nu under kvällen. De andrra har bakat schokladbollar och det lönade sig att bjuda lärare och kapten på godsakerna för nu fick de titta på en film.Några har redan lagt sig och två vaktar båten på däck. Allt är lugnt så nu är det dags att krypa till kojs.

 

// Bengt

 

 

Snart

... biodejt med syrran...



Härligt med lite Phuket värme i våra minusgrader som vi har...

Uppdatering 22:05
Filmen var verkligen sevärd och vi satt o skrattade mest hela tiden.
Alltid lika mysigt att gå på bio!
Se den!

Vit söndag

... -21 grader när vi vaknade. Under dagen har det varit runt -11. Wilmer o jag mötte Sussie på stan och
vi gick till Bergstugan för lite fin utsikt över vår stad, där blev det lite hoppa i snön. Efter gick vi och fikade
Tre praliner.















Ikväll





Uppdatering 21:57

Loreen och Dead by April gick vidare till Globen (som jag sa från början)

Sean Banan och Torsten Flink gick vidare till Andra chansen (vilket gäng)

Hälsningar från fjälls


Tur att Filippa har en klok o tjatig morsa som tvingade henne ta med termobyxor, som hon inte alls skulle
använda, men se så rätt den kloka o tjatiga morsan hade :thumbup:
... lade även ner mössa och handskar...

Snyggaste tjejerna i Bjursås som köpte rosa stjärtlappar när de andra åker skidor, ikväll badar de badtunna!
Sån´t här behöver tonåringar göra mer. De är på resa med ungdomsgårdens tjejgrupp och killgrupp, det är
två ledare med, de har en storstuga och en mindre. I den lilla bor Filippa o två tjejer till.

Go Girls ♥

Seglingsloggen 3/2




3/2-2012
 
Christoffer Zar Berglund
Gökhan Özbek
 
Lanzarote, Arrecife
 
Det är smått kallt med blåst, inte så jättemolnigt vi hoppas på mer sol.
 
Idag steg vi upp på morgonen för att äta frukost, kaptenen talade som vanligt per dag om vad som kommer att hända om det är något inplanerat.
 
Vi planerar med samtliga i klassen att åka in till stan för att avnjuta av en ledig dag efter våra lektioner, vi skall ut och kolla runt i affärer och äta middag och ha det kul. Tommy som är med i besättningen som praktikant blev tvungen att åka hem pga familjeproblem, imorgon åker den andre praktikanten Philip och vi tycker att det är synd att de lämnar oss så hastigt. Det har inte hänt så mycket mer och ett litet oväder med starka vindar är påväg, så vi har beslutat att vi ska ligga kvar en dag extra till och med 5/2-2012, vissa av pojkarna var även på stranden och avnjöt solen och hade det kul, vi har även lagat dom problemen som uppstått med storseglet.  V i avslutar med att vissa av grabbarna spelar kort STICKTOGETHER!
 

Det är Kocken som skriver, alla äter bra "för bra". Men det gör absolut ingenting, eleverna är konon bra och väldigt hjälpsamma i Byssan "Köket" samt städar väldigt fint. så heder till hela klassen och Besättningen.

 
Tack! // Kocken

Seglingsloggen 2/2

Datum: 2/2-2012

Plats: Lanzarote, hamn Arrecife
Väder: Sol men molnigt ca: 20 grader
Loggskirvare Jungmän Patrik sid Werner och min kompanjon Emil zacke brutal Zachariassen


Hej kära loggläsare

Idag har vi seglat och gjort olika seglingsmanöveringar, vanlig frukost med extra mycket nutella (tack tompa). Vi har precis börjat med klart skeppsrengöring och när vi är klara och med stor städningen så ska det in och röjas på el stado.
Till lunch fick vi pommesfrites med kasler och bamsekorv med special gjord viktlöksås ala tompa.
Under tiden vi seglade fick vi nöjet att hissa upp och hissa ner stagfock, storseglet, focken och mesan.
Éfter ca: 2 timmar segling var alle man på däck och då fick vi ta hand om stagfocken.
Vi beslog stagfocken med hjälp av linda för att fille inte kund beslå den.
Patrik och Jonte väntar på att bli islängda av kocken efter en hel del "krig" ombord, undra om han lyckas....

Hälsnigar Datapata och Zacke Da Man.

Lärarlogg Erik

Fast förtöjda i Arecife Lanzarote.
I natt har vi haft nordostlig vind rakt mot som tvingade oss att ta ner seglen och gå för motor hela vägen upp väster om Fuerteventura. Natten var fantastiskt vacker med en gnistrande stjärnhimmel. Direkt efter frukost var det alle man på däck. Upp med segel för att ha segelexercis hela förmiddagen sydost om Arecife som är huvudstad på Lanzarote. Nu börjar det flyta riktigt bra, alla har hittat sin plats och lärt sig vart alla tampar tar vägen och vad dom har för funktion, och hur man kvajlar och hur man hänger upp en fin kvajl på naglarna. Det är viktiga saker för ibland måste det gå undan. Vi hade fått tid av hamnen att komma till kaj vid 1300 så klockan 1300 låg vi således förtöjda. Inte en minut för sent tyckte många för det tar  på krafterna att vara ute fyra dygn i sträck. Men det har gått jättebra, stämningen har varit god hela tiden. Klart skepp gick undan och sen spred sig alla för att bada eller gå in till staden. Imorrn blir det lektioner hela dagen.

Hälsningar fån oss alla på Älva. 

 

Seglingsloggen 1/2




Datum: 1 februari 2012

Loggskrivare elever: Idag skriver Sebbe och Theodore

Lärare:

Position: Vi åker för tillfället väst om Fuerteventura, N28’39, W014’11

Segelsättning: inga segel bara motor tyvärr…

Fart: 5.5 knop

Kurs: 035 Grader

Beräknad ankomst till hamn: 15:00 den 2a(imorgon)

Väder: Strålande sol hela dagen ca 10m/s

 

Idag blev alla väckta runt 07:15 för att äta gemensam frukost och ha ett litet möte om vad som ska hända under dagen.

Vissa hade lite svårt att komma upp, ni vet, sjön suger ju! Höhö

Vi har bara gått för motor idag tack vare att vinden kom rakt framifrån, tur att solen var pigg och glad och gav oss vikingar lite brunare kroppar!

Lite tidigare på dagen så fick vi besök av ca 20 st delfiner, jätte fina djur verkligen.

Vi har haft Fuerteventura på våran styrbordsida hela dagen och senare inatt så ska vi gå upp i sundet mellan Fuerteventura och Lanzarote och runt 15.00 imorgon är vi framme.

Till lunch fick vi kött och ris med svampsås och till middag fick vi köttgryta med potatis. Jätte god mat, bästa kocken.

 

Mvh Theodore, Sebbe & resten av skeppet !

 

 

 besättningslogg 1/2/2012

Dagen började fint, redan innan frukosten var avklarad träffade jag först en liten fisk och en liten bläckfisk, tyvärr båda döda, som spolats ombord under natten. De återvände till havet efter undersökning. Senare siktades delfiner i massor, och på eftermiddagen hade vi brandövning under vilken jag och Linda iklädda rökdykarutrustning sökte båten och räddade en elev, fastspänd på bår. Nu inväntar vi nattens passage genom sundet mellan Fuerteventura och Lanzarote, och morgondagens ankomst, och dessförinnan man över bordövning och förhoppningsvis också lite segling.

 

Karin, lättmatros

Bästis...

... Found it...
När vi åker i framtiden o shoppar loss i NYC ska vi bo här:



Farlig romantik


Perfekt nu till våren! tycker om kontrasterna med det romantiska och döskallarna.

Tomas: här finns det att köpa ;)

Seglingsloggen 31/1

Datum: 31/1 – 12

Loggskrivare elevlogg: Fredrik Sandberg, Pontus Sundström

Loggskrivare lärare:

Position: söder om Gran Canaria 

Segelsättning: mesan, fock, försegel

Fart: 3.0 knop

Kurs: ostlig (100 grader)

Beräknad ankomst till nästa hamn: om 48 timmar.

Väder: 12 m/sek nord ostlig vind, 1 meters vågar

 

Logg

Idag tränade vi och manövrerade med båten, vilket krävde att alla skulle vara uppe på däck men många låg kvar i säng pågrund av sjögången. Manövreringen gick bra, men pågrund av manövreringen så har vi inte kunnat komma något närmare till vår att mål.

 

H/Fredrik Sandberg och Pontus Sundström

 

Lärarlogg

Position Syd Gran Canaria 

Loggskrivare; Bengt Wallin 

Fart 3. knop 

kurs ostlig 

vind 12m/s

 

Efter en lugn natt steg en som vanligt yrvaken besättning upp för frukost och information av kapten. Idag skulle hela dagen ägnas åt segelmanövrer och man över bord träning. Efter den sedvanliga morgonstädningen beordrades alla man på däck och ställdes upp vid segelstationerna. Det blåste en hel del så det gällde att ha kontroll på grejorna. Här måste man kunna samarbeta och lyssna på order. Första manövern var en gipp dvs vändning med aktern mot vinden utan hjälp av motorn. och den tog säkert 45 minuter att utföra.. sedan fick vi problem med den yttre klyvaren som inte gick att fä ner. Fler besättningsmän beordrades till nedhalet och alla tog i med förenade krafter varvid det brast tvärt av. Karin, en av den proffessionella besättningen klättrade upp i fockmasten med ett nytt nedhal och skar av det kinkande fallet. Hon har stor vana vid arbete på hög höjd eftersom hon har seglat på ostindiefararen Göteborg till Kina. Det här tog mycket tid i anspråk och dessutom blev skön grövre så manöverbord övningen sköts upp till en annan dag.

 

// Bengt 



Theodore ♥ Lisa



Grattis till 1 år tillsammans fina ni ♥
Just denna dag är Theo o seglar, så de får inte fira sin
dag tillsammans, men snart är han hemma igen !

1 februari

Sitter här med två skinkmackor och ett glas färskpressad apelsinjuice, efter en 4 km stavgång i -10 grader.
Hörde på tv4vädret att Svanberga hade -21 grader i morse, brrrr... men jag klarade av min pw med en
extra tröja, sen var det bara att jobba sig varm. Härligt att ha det gjort. Snart väntar duschen och sen har
jag frissbesök inbokat på min lediga dag.