Lärarlogg

Här kommer loggen som lärarna har skrivit:

2010-09-30 

Dalarö 06,30, lärarlogg.

På tisdag em vid 16.00   tiden anlände vi till Märsgarn för att göra natthamn.

Under färden mot Märsgarn från Nämdö fick samtliga elever  känna på sjömanslivet från dess bättre sida , med strålande sol vågor på ca 1,5-2 meter en vind rakt i aktern på ca 15 m/s
Så loggade vi mellan 5-7 knop på bara focken.

Väl i hamn så mötte Mb 10 och Mt 08 med glada miner. De sjömän som har flickvänner i Mb 10 , fick ett kärt möte. 

Seglings och sjömansskapslektion hölls efter middagen ( lammantrecot klyftpotatis ba-sås sallad och frukt sallad med vispgrädde )som en förberedelse inför segling med 2 kronorna.

 Under Onsdagen seglades det 2 krona med olika övningar samt kappsegling på hög nivå.
Johnny och (knät)Sandberg höll koll från en av motorbåtarna och fick assistera vid det ända badet .

Skeppare Bob lämnade oss för andra uppdrag. Super tack .Vi välkomnade skeppare Håkan som Nattnavigerade till Dalarö.  

Gårdagens Statement: Kocken fet rockar maten är bäst han måste börja på skolan.

Tyvärr gänget min pappa Arnold är paxad. Fast vi kanske  kan lura med honom på Älva seglingen.;0)

Vid loggen Björn Compier (Lill kocken)

Logg igen...

Här kommer mer från Theos Logg med Belle Amie:

2010-09-28

Sho , idag har vi chillat på märsgarn hela dagen, as soft.
på förmiddagen seglade vi 2 kronor och de blåste ca 10 m/s.

Sedan bastade vi och chillade på märsgarn o åt as god mat. Gjord av Arnold o byssavakterna såklart.
Dagen Värsta: William, Theodore och Gustav B.
( drar i skoten när de håller på att kapseja o får hela båten upp och ner och ett redigt bad.)
Dagens nattvakt: Fredrik Sandberg ( ramlar mellan båten och kajen, vrider knäet Aj Aj Kapten.)Jhonny & Björn C fixa biffen så knät vart så gått som nytt. Freddan rocker Sandberg körde motorbåt och höll reda på alla 2 kronorna på dagen. Det blev samanlagt 18 :- ;0)

Nu nattnavigerar vi och är på väg mot någonstans.

Logg by Simon och Simon ;)

Theos skolsegling

Jag har inte hört av Theo när han är ute på det blå. Men jag var in på skolans hemsida och här är loggen från igår:


MT10 på skärgårdsresa vecka 39, 2010


2010-09-28

I dag den 28 september 2010 är det Gustav Edemyr och Jonathan Norén (sparven) som skriver denna logg/blogg.


Vi skriver en liten kort sammanfattning om dagen.
Vi åt frukost klockan åtta det blev ny bakade bullar med mackor och yoghurt. Det var jättegott.


Efter frukosten så tog vi upp ankaret från den lilla viken på norra Nämdö och satte kurs mot Märsgarn.
Det var ingen torr resa, vi började att gå för motor för att kaptenen tyckte att det var för riskfyllt att
hissa segel med tanke på att det blåste runt 17m/s.
Men vi lyckades att övertala honom att hissa förseglet/focken vi seglade i ca 6knop då.
Vi kom fram till Märsgarn vid fyra tiden och alla var så glada för att dom fick träffa sina flickvänner eller
kompisar.
Sebastian var absolut gladast av oss alla. Han satt med kikare och letade efter pöket/flickvännen.

Det har som sagt varit blåsigt men fint väder. Alla mår toppen men bäst mår nog Sebastian.

Nu i skrivandets stund så springer alla runt på bryggan och jagar en grävling.


Dagens låt: Sommaren är kort – Tomas Ledin
Dagens citat: *censur* Vad det blåser.
Dagens klantigaste: Theodor Viklund (han slog i ryggen när han gick upp i trappan och halkade på däck lite senare)
men han mår prima.


Nya klockor

Vad tycks? två nya klockor som jag har fått av snälla Marcus, som hans sambo har fixat :)

Fina va? nu kan jag ha en till vardags och en till fest!

  

 som låg i sån här påse, alltså idolklockor!

Tack Marcus o Annika!

Höstdag

Idag är det en riktig höstdag. Det blåser och solen är framme, det är kallt när det blåser.
Just nu är klockan 16,35 och det är 10,4 grader ute.
Jag fick ta med vantar och tunn mössa (kotten) för att Wilmer skulle ha på dagis idag och 
de satt på när jag var o hämtade.

Nu ska jag försöka hitta på något att äta, det är bara jag o wilmer. Filippa är hos en kompis,
Tomas jobbar och Theo är på sin skolsegling hela veckan med Belle Amie. Hoppas de
har det bra, men det har det nog kallt o full blåst...

Hjälp... vad ska vi äta :question:

   

Nytt

Jag har beställt ett nytt halsband som kom på posten idag.
Det är från Irethdesign.se, jag har bara beställt armband
innan, nu var det dags för ett halsband, ett partyhalsband :)

Godmorgon söndag

Vad skönt det är med söndagsmorgon när man bara får slappa o ta det lugnt, inte har nåt inplanerat
för dagen. Utvilad är jag oxå, gick o la mig vid tio igårkväll.
Jag har ätit frulle och härnäst efter blogginlägget ska jag ta mig en härlig dusch. Sen blir det lite plock
med tvätt och dammsugning. Efter det är det dags att gå ut med Ellie på en prommis, men med min tur
så börjar det väl regna när jag stiger utanför porten :P

Senare under dagen ska vi gå till mamma o pappa, de kom hem inatt från Turkiet, så nu är deras tid där
förbi för denna gång, men det är inget synd om dem, för de drar till Thailand i vår... då mamma fyller 60!

Om tre månader är julafton förbi, då har vi annandagen.... vad fort tiden går!!!

Nu ska jag ta vara på denna söndag, för imorrn väntar jobb igen. CIAO!


mitt bästa te, love it!

Dagens

Idag bestämde vi oss för att åka till Täby centrum. Vi var först till Rusta en sväng, där jag skulle köpa
mitt brickbord och Gotlandsbänken till hallen. Efter det var gjort så drog vi till Täby. Det var jag, Filippa
och Wilmer. Han är ju inte mycket för att gå i affärer, men lite varvning med Mc Donalds och leksaksaffären,
så gick det bra.

Lite bilder från dagen:










nöjd filippa :thumbup:

Lite smått o gott, alla nöjda även Wilmer:



Nu spar vi pengarna till Ullaredsresan :D

Iväg o shoppa

Go´morron :D

Nu åker jag o shoppar på rusta:

till hallen :D





till vardagsrummet :D

... sen blir det Täby centrum med Filippa o Wilmer ...
 
Återkommer, ha en bra dag alla!

Träning?




Bli först med höstens nya träningsfluga!

Nu är den klassiska rockringen tillbaka i ny tappning som träningsredskap. Denna rockring på 1,7 kg stärker musklerna i midja, höft, rumpa och ben.

Använd den hemma, närhelst du har lite tid över, framför tv'n eller till din favoritmusik. 

Du kan lätt anpassa träningen till din egen nivå och till dina personliga mål. 

Rockringen är så rolig att använda att du har svårt att sluta när du väl börjat. 

Med leveransen medföljer en träningsbeskrivning så att du snabbt kan komma igång med ditt nya träningsliv.

Vad tror ni om denna då? rockring var ju kul när man var liten... så kanske :question:
eller blir vi lurade och aldrig använder den... hm... fortsättning följer. 

... mmmm..ums...

Den här var god: känns somrig, längtar tillbaka till sommar o sol...





                                                              Tack T för god mat ♥

I wish



Sååå bra :thumbup:

Tusen gånger starkare



För att dra kortfattat vad den handlar om: I en skolklass där killarna får bete sig hur de vill och tjejerna lyder lärarnas minsta vink finns det en massa oskrivna regler. En dag får de en ny elev i klassen, Saga. Hon blir förvånad över dessa oskrivna regler och börjar bryta dem, börjar bete sig som killarna. Och när hon gör det så blir det kaos...

Filmen har premiär om 2 dagar dvs 24 September

Den här filmen ska jag gå o se med Filippa. Det är så här det är i skolan med olika grupperingar...
ska bli spännande o kika in i skolan o tonåringarnas värld.

Gå o se den!

Hängig

Idag har jag känt mig lite hängig... har inte ork eller lust med någonting och har ont bak i
skuldran, det går ner från nacken, jättejobbigt, det är väl där förkylningen sitter.
Jag blev ju lite förkyld och fick halsont när vi åkte från det varma Turkiet, det var väl all AC,
i rummet och i transferbussen.. nåja, jag ska inte klaga, bara att gilla läget, man kan inte
vara på topp alla dagar.

Var ut o gick, men det blev bara till affären, hade ingen ork till att ge järnet, men jag ska
komma igång igen med mina pw:s, saknar dem.

Nu ska jag koka mig en kopp te, citron/ingefära, alla som känner mig vet att jag förespråkar
den sorten, men då håller jag mig frisk, o jag drack ju inte så mycket te när jag var borta,
men jag hade en tepåse med mig till varje dags frukost.

Nu blir det Idol, så plats i soffan för mig!

Glada hudik

Go kväll!
Gör ett glatt inlägg innan jag går o sover. Vi såg just på Glada hudik på SVT, vad skoj det är
att se dem o följa dem i deras vardag. Vilket härligt gäng. De har verkligen lyckats.
Ser fram emot nästa vecka och följa dem igen...

Lite info:

Glada Hudik-teatern grundades 1996 av Pär Johansson i Hudiksvall.

Ensemblen består av vuxna utvecklingsstörda från Hudiksvall. Glada Hudik-teatern medverkade 2009 i tv-programmet Allsång på Skansen. 110 000 har sett föreställningen Elvis som har spelats i Gävle, Sundsvall, Göteborg och Stockholm. En tredjedel av Hudiksvalls vuxna utvecklingsstörda är aktiva i Glada Hudik-teatern. Berättelsen om teatern kommer att bli en långfilm där Pär Johansson, Micke Bengtsson och Maria Lundqvist medverkar. En dokumentärserie om Glada Hudik-teatern kommer att sändas på SVT hösten 2010. Medverkade som pausunderhållning i Melodifestivalen där de framförde låten Sverige som även släppts som singel.


Höstbalkong

Idag var det dags att göra lite höstfint på balkongen, nu när vi är hemma igen.
Jag köpte några ljung och plockade bort lite gamla sommarblommor och tog in
dynor och filtar, välkomnar hösten därute, med lyktor som lyser fint i höstmörkret!





Min semester

Semestern i bilder :)














































Allting har ett slut, även en semestervecka.

... o så var vi hemma igen ...

Vi har haft en jätteskön vecka med härligt väder om dagarna, härliga kvällar, ätit o druckit gott, en härlig semester helt enkelt. Allt har flytit som det ska och hotellet var jättebra, förutom sängarna, som var så hårda och väldigt obekväma kuddar. Vi har haft runt 34 gr om dagarna och 28 gr om kvällarna och i vattnet hade vi 28 grader.
Det regnade en kväll, men det var skönt, det rensade luften.

Jag följde med mamma o moster en dag på Hamam, det var så härligt, blev skrubbad o fick härlig massage.
Det kan jag verkligen rekomendera!

Nu är vi tillbaka igen och nu väntar en härlig svensk höstprommis i den friska luften.

Ha en bra söndag alla ni!







Hemma igen

Hej... o så var man tillbaka i Sverige!

Vi har haft en skön semester med sol och bad, som det ska vara...
Skriver mer om resan i morrn, när jag är piggare. Nu väntar te i soffan
och jag längtar att få sova i min egen säng.



See you!

Alanya

Merhaba !

... o så var vi äntligen här :)

Det är jag, Tomas o Wilmer som är på semester i Alanya! så härligt :thumbup:
Theo o Filippa är hemma o går i skolan o passar Ellie. De var ju i New York i somras,
så då bokade vi en resa till oss. 
Men de är inte sura över det, man kan inte få allt!
De har moster hemma som har koll på dem!

Min mamma o pappa är oxå här i Alanya med min moster o man, vi bor inte på samma
hotell, men vi bor NÄRA :)
Mamma o pappa visste att vi skulle åka hit, men inte min moster o hennes man, därför
har jag inte skrivit att vi ska åka hit, överraska dem lite. Nu ska vi njuta av sol o bad, vi
har det gott!

See you in Sweden :)





Vårt Palmiye beach hotell (nyrenoverat)
direkt på stranden med fin utsikt








Kryssning

Nu är det bokat o betalt!

En kryssning med Bästis, Auli o hennes kompis Malin. Vi kommer att bo i 4 bädds hytt
och hoppas vi får riktigt skoj tillsammans :)

Ser fram emot detta, då vi åker den 8 oktober.



Vi ses på havet :D

Karl Alfred soppa

Läste på Katrin Zytomierskas blogg om hennes tips på spenatsoppa (jag döpte den till Karl Alfred soppa)

Töm hela påsen i en kastrull. Häll i ca tre-fem dl vatten och en buljongtärning (jag kör ekologisk utan tillsatser).
Tillsätt lite grädde om ni vill. Det gör jag!


Koka upp ett hårdkokt ägg och skär upp i en skål.


Häll soppan över ägget


Så jävla jävla jävla gott!

Val



Idag har jag förtidsröstat i valet 2010. Inte lätt att veta vad man ska rösta på
men mitt val blev bra!

Gör er plikt nu och gå o rösta !

VAB idag

Idag är det VAB som gäller. Min lilla wilmer har feber, men säg vem som inte har det i dessa dagar.
Men jag får hålla mig på behörigt avstånd, jag vill inte bli sjuk. Det blir till att serva honom hela dagen,
men inget gos...

Nu blir det en kopp te för mig och sätta mig i andra delen av soffan och kolla på barnprogram med han.

Ha en bra dag alla!

 Min underbara kille ♥

Idol

Strax börjar årets Idol.

Jag gillar o kolla på det, alltid lite småkul, hi,hi...

När jag hämtade wilmer hos mamma när jag hade slutat så var han kok-het, så nu sover han,
men är som sagt kok-het, stackarn. Det blir nog till att VAB:a för mig i morrn, för Tomas jobbar
dubbelskift i morgon (som idag) o han sover hos sina föräldrar inatt. Så jag har inte mycket till
val...

Nu börjar det...

Stolar på plats

Så kom mina nya stolar till köket... Dessa kommer jag trivas med :)





På återseende!

Söndag

Söndag idag... softar söndag... håller på o plockar o tvättar o datar...
... men vi har faktiskt varit på en liten cykeltur, den gick mot kusinerna, där vi fikade med
Roger o Karin och Wilmer umgås med Liam o Adam. Vi cyklade hemåt igen, men Wilmer är
kvar hos dem, han ska åka på innebandy med killgänget sen.

När jag är själv sen ska jag nog börja läsa min nya bok, den heter Systerskap av Katerina Janouch.

All for now!

Kristallen tvpriset

Kristallen för årets program:



Rätt val :)

Pristagarna 2010:

 

Årets dokusåpa: Mästarnas mästare, Svt

 

Årets humoprogram: Solsidan, TV4

 

Årets manlige programledare: David Hellenius, TV4

 

Årets fakta- och akualitetsprogram: Världens konflikter, Svt

 

Årets kvinnliga programledare: Anne Lundberg, Svt

 

Årets tv-drama: Millennium, Svt

 

Årets underhållningsprogram: På spåret

 

Årets sport-tv-profil: André Pops, Svt

Min fredagskväll

Så här ser min fredagskväll ut... grabbarna kollar fotboll, men musik o data för mig,
sen sängen i lagom tid, jag jobbar i morrn...

Dagens lunch

Så här såg det ut tidigare idag när vi (Tommy o Jörgen) var ut och åt lunch på Åtellet:



Misobakad lax med wasabidip, ingefära och ris


Åtellet

Heja Sverige



Nu hejar vi på Sverige när det EM-kval mot Ungern,
heja Sverige, go-go-go...

70 åring



Hoppas du har haft en fin dag önskar vi i familjen Viklund

Färgglad prommis

Gick på prommis o Theo gick med för han behövde nya innebandyskor, så för hans del blev det lite
uppvärmning inför innebandy-träningen.
Så jag kom tillbaka från promenaden fattigare :(
... men Theo var desto gladare :)

... o apperåpå gladare, här är hans färgglada nya innebandy-dojjor:

Föräldramöte

Ikväll har jag o Tomas varit på föräldramöte... i Stocksund. Så vi satt oss på bussen med Ida och gick
av vid Danderyd och tog en liten prommis till Marina Läroverket. Det började kl 17:30, lite tidigt om man
som vi har en bit att åka, men skönt att det inte blev så sent då. Vi fick skjuts hem av Majkens pappa
Nicke.

Det var kul att höra vad de sysslar med om dagarna och hur utbildningen kommer att se ut. Superbra
lärare och en riktigt trevlig skola, det här blir bra och huvudsaken är att Theo är nöjd, han har gjort helt
rätt val! 
Fick höra lite om seglingar de ska göra framöver, först ut blir vecka 39, en vecka på båten Belle Amie
och den ser ut så här:


Galeasen Belle Amie

Belle Amie är vårt segelfartyg. Hon byggdes i Holland 1915 som seglande fiskefartyg för Nordsjön. Hon är enkel, vacker och väldigt äkta.

Efter att ha degraderats till motorfartyg och slitit hårt i många år i fraktfart byggdes Belle Amie om till charter- och skolsegelfartyg. Hon är pietetsfullt renoverad och ser exteriört likadan ut som när hon byggdes. Interiört finns de moderniteter man behöver.

Belle Amie har två master och för 7 segel med en total segelyta på 370 kvm. 

På dagturer kan Belle Amie ta 51 passagerare. Ombord finns 18 kojer för övernattning i fartygets 2, 4 och 6 manshytter.

Under däck ligger Belle Amies hemtrevliga matsal som rymmer upp till 25 sittande gäster. Vid tjänligt väder serverar och äter vi runt däckshuset uppe på däck. All mat lagas ombord av fartygets kock och vi kan erbjuda allt från husmanskost till överdådiga gourmetmiddagar. 


Fartygsdata

Byggår: 1915
Material: Stål
Längd: 27 m (inkl. peke 38 m)
Bredd: 6,3 m
Höjd : 22,6 m
Djupgående: 2,8 m.
Deplacement: 150 ton
Antal segel: 7
Segelyta: 370 kvm
Hytter: 2, 4 och 6-manshytter
Motor: Scania 230 HK
Kommunikation: VHF, GSM, Trådlöst bredband  
Nav.utrustning: Radar, GPS och plotter
Bränsle: 3 000 liter
Vatten: 6 000 liter
Marchfart: 8 knop
El-system: 380 v, 220v, 24v, 12V
Värme: Centralvärme, kamin
Sanitetsutrustning: Toaletter, dusch, tvättmaskin

Passagerarkapacitet

Belle Amie har nationellt passagerarcertifikat.
Dagturer: 51 personer
Övernattning: 18 personer
Matsal: 25 personer, vid tjänligt väder kan man även äta på däck.

Kajplats

Belle Amies hemmahamn är Stocksund invid Marina Läroverket.

Nu blir det varma mackor och te, som Tomas har fixat och så lite SATC !

Over and out!