Sista stoppet

Sista campingen vi bodde på innan hemfärd var Lagunens camping i Strömstad. Dit kom även Mickes bror o fru så vi hade vi champagnelunch med goda räkor och var in en liten tur till Strömstad och köpte fisk och åt goda grillade fiskpaket till middag.

Hemåt över Värmland, underbar natur.

Det var vår husvagnssemester för i år, vi kanske drar någon helg i närheten. Vi är supernöjda med semestern och haft jättehärligt väder. Bra att blicka tillbaka till nu när höst och vinter kommer framöver...

Glasklart

Idag har fönsterputs stått på agendan, i väntan på att övervåningen ska bli klar så började jag putsa fönster där, har 15 fönster o 1 fönsterdörr, nu är 7 klara o fönsterdörren 😀 oj vilken skillnad det blev, 8 stora kvar uppe, sen skulle jag behöva gå en rond på nedre plan oxå, får bli en annan dag framöver......

TGIF

Thank God Its Friday 😀 oj vad veckan har gått fort, från sjuk till nästan frisk, det firar jag med en fredagsdrink😀Härlgt sommarväder idag, hoppas det håller i sig ☀️
Trevlig helg alla glada 😀

Sjukling

Sjukt var det här. Har hostat säkert i över 2 veckor och fått ont i halsen igen, febrig och åter hostar galet på natten, trots hostmedicin o halstabletter... Var hemma från jobbet igår och även idag. Nu är det bara fortsätta vila o dricka te.

Apropå...

... Koster, har ni läst boken Springfloden som utspelar sig en del på Nordkoster, jag såg tv-serien och blev fast, måste ju bara komma någon uppföljare, och mycket riktigt, jag beställde böckerna på nätet och nu läser jag den sista som släpptes i augusti. Jag är ingen storläsare, men dessa böcker jag läst och tycker så mycket om.

Författare: Cilla och Rolf Börjlind

Tips: Läs dem !

Underbara Koster

Utanför Strömstad mot väster ligger de natursköna Kosteröarna. Det är Sveriges mest västliga öar med en bofast befolkning, ca 300 personer är bofasta här. Närheten till havet präglar samhället.

Öarna består av Nord- och Sydkoster. Omkring ligger Kosterarkipelagen med en mängd skär och holmar. Största delen av öarna är naturreservat.

Nordkoster är endast ca 4 km2 . Till fots det bästa sättet att ta sig fram här. Vägnätet består till stor del av stigar. Ön besitter en vacker och dramatisk natur med många olika skiftningar inom ett litet område. Det finns härliga badstränder, ljunghedar och små skogar. Ute på västsidan finns olika bergarter som visar upp en sällsynt mångfald och stora klapperstensfält med tydliga spår från istiden. På Nordkoster reser sig Kosters fyrar på Högen. De är i bruk igen efter att ha varit släckta i 110 år. Utsikten härifrån är hänförande vacker och väl värt ett besök. Ruinerna nedanför är gamla bostäder för fyrvaktare.

Sydkoster är den större av öarna ca 8 km2. Även här är avstånden inte längre än att man kan vandra. Ett stignät finns märkt i olika färger och sträcker sig mellan bryggorna.
Vill man cykla, finns det cykeluthyrning vid Långagärde och Ekenäs. Glöm inte trafikreglerna, det är högertrafik i Sverige, även om man är på cykeltur på Sydkoster. Öarna är inte bilfria vilket påstås ibland.
På Sydkoster finns stora badstränder såsom Rörvik i Ekenäs och den kilometerlånga sandstranden vid Kilesand. Skogarna är lite större och stigarna och vägarna fler.
Valfjäll mittemot den lilla träkyrkan är en vacker och rofull utsiktsplats. Trappan är till hjälp på vägen upp och ner. Här kan man sitta och njuta av utsikten över Kosterarkipelagen och Ursholmen.
Ett litet trevligt hembygdsmuseum ligger vid Långagärde.
Den sällsynta bohuslinden växer vid Ekenäs och här finns också en mängd olika orkidéer att se för den botaniskt intresserade.

Tjejkväll

Efter jobbet gick jag till Filippa där vi hade tjejmys och gick vidare "ut på stan" senare. Fick visa leg i dörren, det ni :)

Charmigaste campingen

En dag när vi inte hade sikte på någon camping då det var fullt på alla campingar i Grebbestad så gjorde vi en chansning mellan Grebbestad och Strömstad att boka plats för en natt och vi hade turen att få plats på Kyrkvikens camping, det är nog våran favorit även fast de hade utedass på campingen, men det var bara charmigt :)

Nu vidare mot Strömstad...

Fjällbacka

Ytterligare en underbar liten pärla på västkusten ♥

Kräftis

Årets kräftskiva var igår när vi bjöd hit mina kusiner (från mammas sida) och vi hade en jättetrevlig kväll hos oss :) Många skratt och många kräftor :)

Semesterbilder Kungshamn

Underbara Kungshamn ♥
Vi bodde på Smögen camping som ligger i Kungshamn, det är typ gångavstånd mellan Kungshamn och Smögen men vi tog en mysig båttur :)

Semesterbilder Ullared och blåsiga Varberg

Färden från Bergsslagen gick mot Ullared :) helt spontant, hade ju inte bokat camping, ringde och det var fullt men killen fick precis ett återbud, ibland har man tur...

Tog shoppingbussen till varuhuset på kvällen för att reka inför shoppingdagen

Efter lite shopping på GeKås blev det såklart Varberg som ligger nära, där fick vi också en campingplats fast vi inte hade bokat, på Läjets camping
Jag har fått nytt namn :) bordsbokning på campingen.
Campingens underhållning

Varbergs kallbadhus

Varbergs fästning, där vi höll på att blåsa bort

Bokskogarna i Dagsås

Tillbaka till solig camping
Trubadur fick avsluta vistelsen på campingen i Varberg.
Nu mot mysiga Smögen och Kungshamn.

Pokemonfeber

Mina fina på Pokemonjakt i Stockholm :)