10 år sedan

Idag är det 11 september, det datum som förändrade världen. För tio år sedan, 2001, var dagen då
två flygplan kraschade in i World Trade Center. Exakt 1 1/2 år på dagen (11 mars 2000), efter att jag,
Sussi o Theo var i New York och vi tänkte vi åka upp i tornen, en tisdagsmorgon innan vi åkte ut till Frihets
gudinnan, men vi gjorde inte det. Vi gick igenom tornen på marknivå. Nu finns de inte längre.

Jag kommer ihåg att jag slutade fyra och åkte hem från jobbet, hörde från radion i köket vad som hänt
och var tvungen att kolla på tv, för jag trodde bara de babblade något påhittat på radion, men bilderna
var sanna och jag såg på tvn när det andra planet flög in det andra tornet. Syrran kom över, vi åt sallad,
och satt framför tvn hela kvällen. Vi satt i tv-rummet i radhuset. George W Bush var president.
Dödssiffran ca 2700-3000 st.

Min vän Veronika var med sin familj i Washington och hälsade på sin syster. Vi var kattvakter i deras
hus och jag såg en inbjudan till Vita huset där de skulle gå rundtur på just datumet 11 september, så
de var där när det tredje planet flög in i Pentagon, så det blev kaos för dem när alla skulle ut ur Vita
huset, en dag de minns mycket väl. I Pentagon omkom 125 st och 64 st på flygplanet.







Kommentera här: